; ;
Gemt

Reklameflyers i pakker – hvornår er det tilladt?

Forbrugerombudsmanden har i forbindelse med en konkret forespørgsel vurderet, at det er i orden for en webshop at lægge reklameflyers i deres pakker til kunderne, med mindre kunden står på Robinsonlisten eller over for webshoppen har frabedt at modtage reklamer.

Nyhed

DANSK ERHVERV | HANDEL - 20. JUNI 2019

En virksomhed med både webshop og fysiske butikker var i tvivl om, hvorvidt det var lovligt at lægge reklamer for de fysiske butikker ned i pakkerne fra webshoppen. Virksomheden rettede derfor henvendelse til Forbrugerombudsmanden for at få deres vurdering af sagen. Svaret blev, at det som udgangspunkt er lovligt, men med visse undtagelser.

Betragtes som et fysisk brev
Når en reklameflyer lægges ned i en pakke, der er adresseret til forbrugeren sidestilles det med, at du som erhvervsdrivende sender et almindeligt fysisk brev til forbrugeren. Efter reglerne i markedsføringslovens § 10, stk. 4 kan du lovligt sende breve med reklamemateriale til forbrugere. Dette gælder dog ikke, hvis forbrugeren står på Robinsonlisten eller direkte over for dig har sagt, at han ikke ønsker at modtage reklamer.

Husk altid at tjekke Robinsonlisten
Hvis du vil sende fysiske breve med reklamemateriale ud til forbrugere, er det derfor vigtigt, at du altid først tjekker om forbrugerne er registreret på CPR’s Robinsonliste eller om de direkte over for dig, har sagt, at de ikke ønsker reklamehenvendelser.

Dansk Erhverv får ofte spørgsmål om, hvornår og under hvilke betingelser erhvervsdrivende må skrive til forbrugere, og hvis du er medlem af Dansk Erhverv kan du kontakte vores jurister, hvis du er i tvivl om reglerne.

Kontakt