; ;
Gemt

Ros til regeringens forbrugerpolitiske strategi

Regeringens nye forbrugerpolitiske strategi lægger op til et tiltrængt nybrud med den hidtidige politik. Der lægges op til at forenkle de lange informationsforpligtelser og til at styrke indsatsen i EU. Dansk Erhverv har ros til det meste

Nyhed

Regeringen har i dag offentliggjort sin forbrugerpolitiske strategi ”Forbruger i en digital verden”. Målet er at gøre det nemmere for forbrugerne at træffe gode valg i en digital verden. Til det søsættes 24 initiativer.

”Regeringen lægger op til et helt nyt tankesæt, hvor lovgivningens udgangspunkt skal være den virkelighed, som forbrugere og virksomheder befinder sig i. Det er vi meget enige i, siger Lone Rasmussen, forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv.

Strategien vil målrette oplysningskravene ved nethandel og gøre dem mere overskuelige, hvilket imødekommer et ønske fra Dansk Erhverv.

”Det er et tiltrængt opgør med den hidtidige linje om, at jo flere informationer forbrugerne får, jo bedre er det. Virkeligheden er, at tre ud af fire forbrugere accepterer de lange handelsbetingelser uden at læse dem. For virksomhederne er en forenkling også tiltrængt, for det er tungt at holde styr på de mange informationsforpligtelser spredt over forskellige love,” siger Lone Rasmussen.

E-handel og platforme

Strategien indeholder en række initiativer, der skal gøre e-handel nemmere og mere sikkert. Den indeholder bl.a. større gennemsigtighed på online platforme og ”gratis” digitale tjenester, bedre produktsikkerhed ved køb over nettet og rimelige returregler for brugte varer. De to sidste initiativer er mærkesager for Dansk Erhverv, hvis medlemmer i stigende grad oplever, at udenlandske netbutikker sælger direkte til danske forbrugere uden at leve op til de danske regler.

”Det er ikke rimeligt, at udenlandske netbutikker kan slippe af sted med at sælge farlige eller ulovlige produkter til danske forbrugere. Vi er derfor glade for, at regeringen nu vil styrke kontrollen og iværksætte en oplysningskampagne, der gør forbrugerne bevidste om, at de mulige risici i forhold til produktsikkerhed og forbrugerrettigheder, når de handler online i udenlandske netbutikker” ” siger Lone Rasmussen og fortsætter:

”Det er også positivt, at regeringen vil arbejde for at ændre reglen om, at forbrugerne beholder deres returret for varer, selvom de har taget varen i brug. Det har intet med forbrugerbeskyttelse at gøre, at man kan sende den brugte festkjole eller partytelt retur.”

Styrket dansk indsats i EU 

Strategien lægger op til at styrke den danske indsats i EU, fordi en stor del af forbrugerlovgivningen kommer fra EU. Det glæder Dansk Erhverv.

”De senere år har vi set en række forbrugerbeskyttelsesforslag fra EU, som desværre har været meget byrdefulde uden at formålet har kunnet retfærdiggøre det. I Danmark er forbrugerbeskyttelsen høj og vi har en tradition for mere enkle og forståelige regler. Der er brug for en stærkere danske stemme i EU på forbrugerområdet,” påpeger Lone Rasmussen.

Knaster

Strategien indeholder også initiativer, Dansk Erhverv er mindre begejstrede for. Det nævnes, at EU-Kommissionen vil indføre bøder målt på omsætning og regeringen vil arbejde for, at det danske bødeniveau er på niveau med resten af EU.

”Vi deler målet om at bøder skal være effektive og have en præventiv effekt. Men problemet i EU i dag er, at håndhævelsen er helt forskellig. Det ændrer højere bøder ikke på. Vi har brug for en harmonisering af håndhævelsen, så den bliver effektiv i alle lande” slutter Lone Rasmussen.

Læs Dansk Erhvervs forbrugerpolitiske oplæg ”Den Digitale Forbruger 2.0” her: https://www.danskerhverv.dk/siteassets/mediafolder/downloads/politiske-rapporter/den-digitale-forbruger-2