; ;
Gemt

Roser og tidsler i ny forbrugerpolitik fra EU

EU-Kommissionen har netop offentliggjort et udspil til en ny forbrugerpolitik – New Deal for Consumers. Der er både godt og skidt i oplægget lyder det fra Dansk Erhverv, som dog mangler initiativer rettet mod virksomheder uden for EU

Nyhed

Pressemeddelelse - onsdag den 11. april 2018

EU-Kommissionens forslag til en New Deal for Consumers indeholder en række ændringsforslag til forbrugerretten. Blandt tidslerne er højere bøder og blandt roserne en imødekommelse af Dansk Erhverv med forslaget om at ændre reglen om at forbrugerne kan sende brugte varer retur.

Høje bøder rammer skævt
Blandt de mere problematiske forslag lægger kommissionen op til at overtrædelser af forbrugerlovgivningen skal kunne give bøder på 4 pct. af omsætningen i de berørte lande.

”Vi har efterlyst en mere effektiv og ensartet håndhævelse af forbrugerreglerne i EU, men et bødeniveau på 4 pct. af omsætningen er helt ude af proportion og vil betyde, at virksomheder må lukke. Der er jo som oftest tale om mindre overtrædelser, ikke om at nogen er kommet til skade” påpeger Bo Dalsgaard og fortsætter:

”Problemet er, at højere bøder ikke i sig selv sikrer en effektiv håndhævelse i de EU-lande, som i dag ikke prioriterer området. I stedet straffes virksomhederne ekstra hårdt i lande som Danmark som i forvejen har et højt håndhævelsesniveau. Ligesom udenlandske netbutikker der overtræder reglerne ikke rammes”.

Brugte varer skal ikke kunne sendes retur
Dansk Erhverv glæder sig særligt over, at EU-Kommissionen har imødekommet organisationens mangeårige indsats for at få ændret retten til at fortryde onlinekøb selvom varen er taget i brug.

”Vi er glade for, at der nu lægges op til et opgør med den nuværende adgang til at fortryde et onlinekøb, selvom varen er taget i brug. Den påfører netbutikkerne – især de små og mellem store – en urimelig økonomisk byrde og det har intet at gøre med forbrugerbeskyttelse”, siger chefkonsulent Bo Dalsgaard fra Dansk Erhverv.

Platforme, dørsalg og gruppesøgsmål
Oplægget indeholder blandt andet også initiativer i forhold til øget gennemsigtighed for forbrugere, der handler på platforme, hen mulighed for at opretholde det danske forbud mod uanmodet dørsalg og nye regler for adgangen til gruppesøgsmål.

”Dansk Erhverv bakker op om såvel den øgede gennemsigtighed i forbindelse med handel på platforme og muligheden for at opretholde det danske forbud mod dørsalg. Vi ser derimod ikke nogen grund til at ændre på de eksisterende danske regler om gruppesøgsmål, som sikrer en rimelig balance mellem forbrugernes adgang til at få behandlet deres sager og virksomhedernes retssikkerhed” siger Bo Dalsgaard.

Nethandel fra 3. lande mangler
Oplægget adresserer desværre ikke de udfordringer det stigende salg fra netbutikker uden for EU giver, selvom der i disse år oplevet en voldsom stigning i bl.a. kinesiske hjemmesiders salg direkte til forbrugere, hvor både forbrugerregler og produktsikkerhedsregler overtrædes. Det bekymrer Dansk Erhverv.

”Netbutikker fra Asien er populære hos danske og europæiske forbrugere. De er billige, bl.a. fordi der ikke altid betales moms. Men forbrugerne får ikke deres rettigheder og der er mange varer er sundhedsskadelige eller direkte farlige, men kontrollen fungerer ikke” slutter Bo Dalsgaard.

Du kan læse mere om Dansk Erhvervs holdning til de enkelte elementer i oplægget her.

New Deal for Consumers - holdningsnotat fra Dansk Erhverv

pdf

Download

Kontakt