; ;
Gemt

SAXO.coms brug af ”forlagets pris” var vildledende markedsføring

Saxo.com har i sin markedsføring sammenlignet bogpriser med ”forlagets pris”, selvom mange af bøgerne ikke kan købes direkte hos forlagene. Forbrugerombudsmanden vurderer, at det er vildledende markedsføring.

Nyhed

DANSK ERHVERV | HANDEL - 21. MAJ 2019

Når erhvervsdrivende laver prismarkedsføring og sammenligner egne priser med andres fx producentens vejledende pris eller andre konkurrenters priser, så skal de oplyste sammenligningspriser væres korrekte. Desuden følger det af Forbrugerombudsmandens Retningslinjer for Prismarkedsføring, at en erhvervsdrivende udelukkende kan sammenligne med andre erhvervsdrivendes priser, såfremt det kan dokumenteres, at et repræsentativt udsnit af de forretninger, det er rimeligt og relevant at sammenligne sig med, sælger det omhandlende produkt til den pris, der sammenlignes med.

I markedsføringen på Saxo.com blev priserne direkte sammenlignet med forlagets pris til trods for, at de omhandlende forlag ikke selv sælger bøger direkte til forbrugere fra deres hjemmesider.

Sagen er afsluttet med, at Forbrugerombudsmanden har indskærpet reglerne for Saxo.com.

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat, chefkonsulent
Medarbejderprofil