; ;
Gemt

Sidste del af EU’s vejtransportpakke

Tredje del af EU's Vejtransportpakke bød på en blandet række tiltag, der spændte fra miljøregler, vejsikkerhed og til gensidig anerkendelse af elektroniske fragtdokumenter.

Nyhed

EU-Kommissionen er kommet med deres udspil til reduktionsmål for den tunge trafik i Europa. Det er positivt at se, at vores fælles miljø er i fokus.

Et af virkemidlerne er at arbejde for udbredelsen af alternative drivmidler.
For at dette kan blive en realitet, skal der etableres tilstrækkeligt med effektive optankningsfaciliteter, så køretøjerne faktisk er anvendelige for transportbranchen.

Sikre veje med Intelligent Trafikstyring (ITS)
Trafiksikkerheden på vejene skal forbedres igennem Europa. Et stærkt virkemiddel er at få udrullet mere ITS, der både sikrer de hårde og de bløde trafikanter. 

Ønsket er, at ITS tænkes ind i alle fremtidige infrastrukturprojekter, så vi ikke står i den situation, at vi skal til at etablere den efter, at projekterne er færdige.

Nemmere digital dagligdag for chaufførerne
Der er et stort ønske i transportsektoren om at få lavet smarte løsninger, der vil være med til at skære ned på det store antal fysiske dokumenter, som chaufførerne skal medbringe i lastbilerne. 

Et sådant system vil lette de administrative byrder for både det offentlige og for det private erhvervsliv. For at systemet skal komme til at virke, skal man sørge for en trinopdelt model, så man får tid til at tilpasse sig forandringen. Den foreslåede tidshorisont på 4 år virker en anelse for ambitiøs.

Systemerne skal derudover være obligatoriske for det offentlige, men valgfri for de private. Det skal forstås på den måde, at det offentlige skal stille systemer til rådighed, men chaufføren kan vælge at bringe fysiske dokumenter med, hvis det f.eks. drejer sig om en simpel national transport. Den sande styrke i projektet ligger i forbindelse med de grænseoverskridende transporter.

Den fælles europæiske infrastruktur
TEN-T er et storstilet projekt, der skal binde EU bedre sammen på tværs af landegrænser. Ambitionerne er høje, og alle vil drage nytte af resultatet, men der dog lidt grus i maskineriet. 

Delprojekterne er gerne grænseoverskridende, hvilket er med til at besværliggøre hele processen. Ansøgerne skal forholde sig til to lande med forskellige lovgivninger og procedurer i det offentlige. 

Derfor er det blevet foreslået, at der sættes tidsmæssige grænser for behandling af ansøgninger. Det skal blandt andet ske igennem oprettelse af et centralt organ i hvert land, der skal behandle dem. 

Yderligere ønsker man at lave regler, så det kun er et lands lovgivning, der skal tages hensyn til. Det er meget usandsynligt, at denne del af forslaget bliver gennemført.

Kontakt

Transport

Christoffer Greenfort

Chefkonsulent