; ;
Gemt

Sikkerhedsstyrelsen sætter fokus på e-handel med falske reklamer

Sikkerhedsstyrelsen har lanceret en ny kampagne, der med falske reklamer sætter fokus på, hvad man som forbruger skal være opmærksom på, når man e-handler, så man undgår farlige produkter.

Nyhed

Sikkerhedsstyrelsen fokuserer med sin kampagne på 3 produktområder, hvor myndighedernes kontroller har påvist øget risiko for uheld i forbindelse med brugen.

De tre produktområder omfatter e-handel af legetøj, af mobile opladere og anden elektronik.

Risikoen for uheld vokser, især når forbrugere e-handler fra udenlandske hjemmesider, fordi der her er øget risiko for, at EU-reglerne ikke overholdes, og hverken den danske eller europæiske kontrol med e-handel er på nuværende tidspunkt tilstrækkelig.

Samtidig er det vanskeligt eller næsten umuligt for en forbruger at kontrollere om de produkter, som forbrugeren e-handler, efterlever produktsikkerhedsregler og er testet lovlige efter EU-regler og dertil korrekt CE-mærket.

Kampagnen viser eksempler på falske reklamer, så forbrugerne gøres opmærksomme på, hvordan man køber sikkert på internettet. Der findes masser af gode produkter på nettet – men det er vigtigt, at forbrugerne bruger samme kritiske sans på nettet som i butikken nede på hjørnet. Flere og flere forbrugeren går på nettet, f.eks. når børneværelset trænger til fornyelse, eller når den næste børnefødselsdag nærmer sig. Det kan også være, når mobilopladerens ledning knækker, eller når elektronikken skal opdateres.

Det er nemt og bekvemt, for man kan sidde i sofaen, når man klikker køb, og varerne bliver leveret lige til døren.

Dansk Erhverv støtter Sikkerhedsstyrelsens kampagne og arbejder målrettet og prioriteret for at styrke forbrugernes sikkerhed i forbindelse med deres indkøb, uanset om indkøbet sker i fysiske butikker eller e-handel. Dansk Erhverv har været med til at udvikle Sikkerhedsstyrelsens kampagne og har givet input for at få den målrettet til der, hvor forbrugerne møder øget risiko i forbindelse med e-handel og for at sikre, at budskaberne som trænger ind.

Dansk Erhverv vil også støtte fremtidige kampagner, fordi vi anser et særligt behov for at få styrket sikkerheden, når der e-handles. Det er særligt vigtigt for at sikre tilstrækkelig markedsovervågning af sikkerheden i e-handlen, at støtte myndighederne til at forstå e-handelsmarkedet og få udviklet en praksis for markedskontrol, der virker. Det er selvfølgelig særligt vigtigt at få udviklet tilstrækkelige europæiske regler, fordi e-handel er grænseoverskridende og global.

Du kan læse mere om Sikkerhedsstyrelsens kampagne her: Sikkerhedsstyrelsen sætter fokus på e-handel med falske reklamer

Kontakt

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Branchedirektør for Handel
Medarbejderprofil