; ;
Gemt

Tøjsalget boomer på nettet trods coronakrisen

05. november 2020

De digitale tøjbutikker kan især takke de yngre forbrugere og kvinderne for massiv fremgang under coronakrisen, men de kan også klappe sig selv på skuldrene, roser E-handelsdirektør, Niels Ralund.

Selvom danskerne må kigge langt efter fester og har byttet arbejdspladsen ud med hjemmekontoret, har forbrugerne ikke droppet at købe nyt tøj.

En ny analyse fra Dansk Erhverv viser således, at tøjsalget på nettet - trods et dyk omkring nedlukningen i marts - i år er vokset markant og samlet ligger højere end sidste år.
imageztpqb.png
”Mange fysiske butikker har været lukkede eller underlagt restriktioner, og det har fået forbrugerne til at flytte en større del af forbruget over på nettet. Heldigvis har mange fysiske butikker efterhånden også en netbutik, så det øgede salg online har hjulpet mange med at holde snuden oven vande,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Det kan Rune Thieme, der er medejer og adm. direktør af tøjbutikken Engbork fra Næstved, skrive under på. I marts lukkede Engbork den fysiske butik ned i tre uger, men det betød ikke, at medarbejderne blev sendt hjem.

”Vi rykkede medarbejderne rundt for at følge med efterspørgslen online, hvor salget bare eksploderede. Sammenlignet med sidste år har vi haft en vækst online på 219 %, og selvom vi også har haft svag vækst i den fysiske butik efter genåbning, så betyder e-handlen virkelig meget for os.”

Ifølge brancheforeningen WEAR har coronakrisen ramt mange fysiske tøjbutikker hårdt.

Store forventninger til Black Friday
Den travleste periode for tøjbutikkerne på nettet var i maj og juni.

”Det kan forklares med, at coronakrisen for manges vedkommende var gledet lidt i baggrunden, og der blev holdt flere fester og sammenkomster. Samtidig valgte mange også at droppe sommerferien og havde derfor måske flere penge at bruge på andre goder,” vurderer Niels Ralund.

Også 3. kvartal ligger markant højere end samme periode sidste år.

”Det forventer jeg også, at resten af året bliver. Black Friday og julesalget bliver sandsynligvis mere digitalt, og samtidig er feriepengene også i spil.” 

Det er Rune Thieme enig i.

”Vi har købt ret aggressivt ind til Black Friday, som nok vil forvandle sig til Black November. Det bliver markant større end sidste år online.”

Kvinderne sikrer fremgang
De digitale tøjbutikker kan især takke kvinderne og de yngre forbrugere for fremgangen. 40 % af de adspurgte kvinder har handlet tøj og sko online indenfor den seneste uge, mens det ”blot” er tilfældet for 20 % af mændene.
imagea022q.png
Det er dog ikke kun kunderne, som butikkerne skal takke, forklarer Niels Ralund. De må også klappe sig selv på skuldrene.

”Butikkerne gør det rigtig godt, og kunderne - især kvinderne - vil anbefale andre at handle tøj online.”

De gode oplevelser betyder også, at forbrugerne er ganske loyale. Det er kun hver fjerde handel, der bliver foretaget i en butik, som forbrugeren ikke tidligere har handlet i.

Pris og udvalg lokker – manglende prøverum bremser
Den primære grund til at handle tøj og sko online er pris og fleksibilitet, mens den klart største stopklods er den manglende mulighed for at se, røre og prøve varen.
image4h06r.png
”Der er ingen tvivl om, at det manglende prøverum er en udfordring for branchen. Der bliver knoklet på højtryk for at ”flytte prøverummet” hjem til forbrugerne - eksempelvis kan forbrugerne scanne sig selv med en smartphone for at finde den rette størrelse. Når det kommer på plads og bliver tilgængeligt for alle, så vil vi sikkert se et øget salg og forhåbentlig også en reducering af returneringer, som branchen har en del af,” siger Niels Ralund.
blobid0.png

Tøj, sko og accessories 2020

pdf

Download