; ;
Gemt

Uinteresserede jobansøgere er et stort problem for danske virksomheder

Mere end hver tredje virksomhed har oplevet at få ansøgninger, hvor ansøgeren ikke var interesseret i det ansøgte job. Det viser en ny surveybaseret undersøgelse, som Dansk Erhverv har lavet blandt 451 medlemsvirksomheder.

Nyhed

Dansk Erhverv | PERSPEKTIV NR. 2 - 2018

Har I inden for de seneste 12 måneder fået henvendelser fra ansøgere, der reelt ikke var interesseret i et job hos jer?

 

Ansøgningerne kommer ifølge virksomhederne primært fra ledige, der søger for at opretholde ret til dagpenge eller kontanthjælp. Uinteresserede ansøgere er et problem på mange fronter. Virksomhederne er belastet af mangel på arbejdskraft og bruger mange ressourcer på forgæves rekruttering og samtidig går samfundet glip af skatteindtægter fra de ledige, som i stedet belaster statskassen via overførselsindkomsterne. Nøgletal fra undersøgelsen:

• 38 pct. af de adspurgte virksomheder har fået ansøgninger fra uinteresserede kandidater inden for de seneste 12 måneder. 8 pct. har oplevet det én gang, mens hele 30 pct. har oplevet det mere end én gang i løbet af det seneste år.

• Udfordringerne med uinteresserede ansøgere begrænser sig ikke blot til nogle enkelte brancher. Som minimum har hver fjerde virksomhed på tværs af de undersøgte brancher oplevet ansøgere, som ikke var interesseret i det job, som de søgte. I nogle brancher er problemet mere udtalt, hvor op mod to ud af tre virksomheder har oplevet fænomenet.

• 75 pct. af de uinteresserede ansøgere er ifølge virksomhedernes oplysninger ledige, mens 51 pct. af virksomhederne beretter, at ansøgeren åbenlyst fortalte, at den uinteresserede ansøgning, at jobsøgning var et krav fra jobcenteret.

• I nogle tilfælde kan virksomhederne screene uinteresserede ansøgere fra i gennemlæsning af ansøgningen, men mange virksomheder når endnu længere i rekrutteringsprocessen. 29 pct. af virksomhederne, som har oplevet uinteresserede ansøgere, fandt først ud af under jobsamtalen, at ansøgeren ikke var interesseret i jobbet, mens 25 pct. forgæves forsøgte at kontakte ansøgeren.

Perspektiv nr 2 - Uinteresserede jobansøgere er et stort problem for danske virksomheder

pdf

Download

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Peter Halkjær

Arbejdsmarkedschef
Medarbejderprofil