; ;
Gemt

Undgå problemer med standardbetingelserne

Dansk Erhverv modtager mange henvendelser om standardbetingelser. Læs her fem gode råd til, hvordan du undgår at komme i problemer.

Nyhed

Dansk Erhverv | ERHVERVSJURA - 15. august 2018

Af Kristian Aagaard bach Mortensen, advokat, Dansk Erhverv

Køb af varer og tjenesteydelser egner sig generelt godt til at blive reguleret af standardbetingelser. De typiske aftaleparter fokuserer på aftalens hovedvilkår for så at lade mere detaljerede vilkår regulere af et sæt standardbetingelser.

Betydningen af standardbetingelser må dog ikke undervurderes. Ofte indeholder betingelserne vilkår om erstatningsansvar, opsigelse eller ejerskab til immaterielle rettigheder, som kan få stor betydning for parterne sidenhen. Det er derfor nemt at komme i problemer, hvis du ikke har styr på standardbetingelserne.

Dansk Erhverv anbefaler følgende:

1. Læs standardbetingelserne
Det kan lyde simpelt. Men i en travl hverdag kan det nogle gange glippe at få læst standardbetingelserne, inden kontrakten indgås.

2. Bliv enige om, hvis standardbetingelser gælder
Nogle gange er hver aftalepart af den opfattelse, at lige netop deres standardbetingelser gælder.
Eksempelvis sker det, at tilbudsgiver sender kontraktudkast pr. e-mail, vedhæfter sine standardbetingelser og skriver, at betingelserne gælder for aftalen. Herefter accepterer den anden part tilbuddet, men vedlægger svaret et eksemplar af egne standardbetingelser, hvor det i autosignaturen angives, at alle aftaler reguleres af disse vilkår.

I et tilfælde som dette vil man som regel vurdere, at de sidst vedlagte standardvilkår gælder. Men løsningen vil også bero på, om særligt en af parterne har udvist passivitet, hvordan vilkårene er søgt gjort en del af aftalen og indholdet (rimeligheden) af vilkårene.

3. Links duer ikke
Det kan virke praktisk og nemt blot at lade aftalen linke til de standardbetingelser, der gælder. Denne løsning kan dog ikke anbefales. Ved senere uenighed om kontraktens vilkår kan det være svært at bevise, præcis hvilken version af modpartens senere ændrede standardbetingelserne, der gælder.
Vedhæft i stedet standardbetingelserne til e-mailen med aftalen eller print betingelserne og vedlæg dem den endelige aftale.

4. Stil spørgsmålene
Standardbetingelser regulerer forhold af vidt forskellig karakter og ofte på særdeles kompleks vis.
Hvis du ikke forstår betydningen af et vilkår i betingelserne, skal du ikke forlade dig på, at ”det nok ikke giver problemer”. Udfordr din modpart på forståelsen af betingelserne og kontakt eventuelt Dansk Erhverv for rådgivning om, hvad lige netop den pågældende klausul om eksempelvis konkurrencebegrænsning indebærer.

5. Standardbetingelser kan ændres
Jovist, standardbetingelser er udarbejdet med det sigte at gælde generelt. Men hvis dele af modpartens standardbetingelser er uacceptable, kan I altid aftale, at andet skal gælde. Det kan eksempelvis være tilfældet i forhold til en vidtgående ansvarsfraskrivelse.