; ;
Gemt

Vi lever af, at folk er ude i dårlig tid

To iværksættervirksomheder har på forskellig vis indstillet forretningen til at få det bedste ud af julens salgspotentiale. For Mystery Makers er skarp planlægning og kontinuitet altafgørende for at få det bedste ud af højsæsonen. Virksomheden Nohrlund vinder julesalget hjem ved at have et fleksibelt setup klar, inden sæsonen skydes i gang.

Nyhed

Dansk Erhverv | Iværksætteri - 3. december 2019

Anders Haumann, Financial Director & Bartender, Nohrlund
Nohrlund er en dansk startup virksomhed, som i 2015 startede med at producere cocktails på flaske. Nohrlund blev dannet af en gruppe bartendere med en fælles lidenskab for cocktails og ideen om at standardisere en god cocktailoplevelse, så alle uanset niveau af bartenderevner kan nyde en god cocktail på festivaler, til fest og andre begivenheder.

  • Etableringsår: 2015
  • Ansatte: 10 fuldtid, 10 mand deltid om sommeren
  • By: Hvidovre

Mads Lind, Direktør, Mystery Makers
Mystery Makers er et prisvindende eventbureau, som startede i 2010. Mystery Makers var de første i Skandinavien til at åbne et escaperoom, et event, hvor en gruppe personer skal forsøge at låse sig ud af et rum ved at løse en række gåder sammen. Mystery Makers udbyder en lang række events.

  • Etableringsår: 2010
  • Ansatte: 50
  • By: København K, Grønningen.

Julesæsonen er noget særligt
Anders fortæller, at for Norhlund, som cocktailvirksomhed, er sommersæsonen deres oplagte højsæson, men med årene har de udviklet virksomheden til også at få rigtigt meget ud af julesæsonen. Anders fortsætter: ”Julesæsonen er helt speciel, og især i slut december er der fuld volumen på salget, på grund af de mange julefrokoster og arrangementer. Vi oplever, at vores kunder sætter pris på, at vi er fleksible og kan levere til weekenden. Man kan sige, at vi lever af, at folk er ude i dårlig tid.”

Julesæsonen er også særlig for Mysterry Makers. Mads: ”Vi oplevede i starten, at der især er to tidspunkter på året for disse former for events, om sommeren og i juleperioden. Især firmaarrangementer op til jul vægter tungt i vores indtægtskalkule. Julesæsonen er vigtig for at sikre god kapacitet resten af året. Vi kan i vores spidssæsoner tjene ekstra på få dage ved at udvide sortimentet. Det der betyder noget, er, at man kan kapere det store pres op mod jul.”

Tv.: Mystery Makers er et prisvindende eventbureau, som startede i 2010. Th.: Nohrlund er en dansk startup-virksomhed, som i 2015 startede med at producere cocktails på flakse.

Hvordan forbereder man sig til jul?
Anders Haumann fortæller, at de fra år til år har lært at forstå salgsmønsteret. Anders: ”Folk booker gerne lokaler og underholdning måneder i forvejen op til deres julefrokost. Men vi lever i et land, hvor folk forventer at kunne få bar, bartender og alkohol til 400 mennesker på to dage. Vi modtager 40 procent af vores julebestillinger inden december og de resterende 60 procent kommer løbende i december med kort varsel.” Anders uddyber, at de har erfaret, at folk ikke kan overskue at tænke på nytår, før julen er ovre. Efter den 26. december eksploderer Norhlunds salg af nytårspakker, og nytårsaften må vi holde åben til klokken fem om morgenen. Anders: ”Vi vinder på, at vi er mere fleksible end vores store konkurrenter.”

Mads fra Mystery Makers oplever også, at det er essentielt at lære at forstå salgsmønsteret. Mads fortæller, at virksomheden er en svær maskine at få fra niveau 1 til 10 på få dage og køre maskinen i gear til højsæson.

Mystery Makers’ fokus er på at være erhvervsvenlige og sikre driftssikkerhed og altid at være forbedret. De oplever ofte, at når en virksomhed booker et event til et afdelingsarrangement, er det alfa omega, at alt er forbedret og let at tilgå. Mads uddyber: ”Vi har kun én chance for at gøre det godt. Når man først har prøvet et events hos os, og det gik galt, er det svært at gøre om og give en ny og fejlfri oplevelse.”

Vigtigt at lære af andres erfaringer
Mystery Makers pointerer, at det handler om at lære af andre, som har gjort noget lignende før, og lære af deres erfaringer. ”Vi har de senere år gået mere professionelt til værks og analyseret, hvordan vi bedre kan tilgå spidsperioderne”, fortæller Mads og fortsætter: ”Vi var de første i Skandinavien til at lave et escaperoom, så vi manglede knowhow. Vi har lært af andre og mere erfarede brancher. Derfor ansatte vi en fra hotelbranchen ift. bookingsystem – hvordan man booker et escaperoom eller et hotelværelse er ikke langt fra hinanden.”

Desuden fortæller Mads, at de hentede inspiration fra Cofoco-catering, hvor de især har lært en mere projektorienteret opbygning med et stærkere team, som kan håndtere spidsbelastninger og et klart hierarkisk system. Det har medført, at medarbejderne altid ved, hvem de skal gå til i tilspidsede situationer – det har gjort teamet mere dynamisk, fleksibelt og stærkt.

Juletiden kommer altid med overraskelser
Der bliver konsumeret rigtig meget i november og december, og det er jo surt at se folk købe alle mulige andre produkter end dine. Anders: ”Cocktails på flaske er et sommerprodukt, og der er heller ingen tvivl om, at vores største salg sker i sommerperioden, men det handler om at indstille sin virksomhed til også at få en del af kagen i juleperioden.” Anders fortæller, at de i julesæsonen kan møde ind om mandagen og have få ordrer, hvorefter i løbet af ugen kan de blive nødt til at hente ekstra mandskab ind grundet massive ordrer i slutningen af ugen. 70 procent af al salg på webshoppen sker i december – især op til nytår. Det kræver derfor tid og erfaring at blive gearet til julesæsonen.

Anders pointerer: ”For mange leverandører handler det om trygheden i sikker levering. Torsdag, fredag og lørdag er vores bil altid fuld, og vi kan altid levere, når B2B-markedet mangler varer. Det betyder meget, at vi er hands on med altid at kunne levere, når kunderne har brug for deres varer.”

Det at få sat virksomheden i gear til julesæsonen, kender Mads fra Mystery Makers også. ”Man skal være mere forberedt end først antaget – man skal ikke undervurdere, hvor meget mere kaotisk og arbejdspres, der er i en spidsperiode. Man skal sætte sig i stilling og få sat maskinen i gear”, fortæller Mads. Derfor begyndte Mystery Makers år tilbage at tage noter i en kalender for at notere de forskellige salgsmønster år for år; antal kunder, hvad skete der, for at sammenligne og se en reel udvikling. Det har givet dem et overblik over, hvordan november og december plejer at køre.

Et godt råd til juletid
Det handler i høj grad om planlægning og at være forbedret på sæsonen, begge virksomheder øger mandskabet op mod jul. For Mystery Makers indskoler de nye medarbejder allerede i løbet af efteråret. Norhlunds har svære ved at ansatte folk, da arbejdet kommer fra den ene dag til den anden, og man kan ikke planlægge det flere måneder frem.

Både Mads og Anders understreger, at processen op til jul kan komme bag på en, for eksempel det at binde julepakker ind i sløjfer kan være svært at forberede andet end at have julepakker og mandskab nok. Mads uddyber: ”Juletiden og nytår handler om at gøre noget ekstra, som at komme produktet i en pæn kasse, binde en rød sløjfe og sikre en god oplevelse. Det kan godt komme bag på én, hvor arbejdskraftintenst det er at binde en pæn sløjfe.”