; ;
Gemt

Vildledende markedsføring giver bøde på 80.000 kroner

En virksomhed annoncerede med tidsbegrænsede rabatter, men forlængede løbende rabatperioden. Det er i strid med reglerne i markedsføringsloven og derfor meldte forbrugerombudsmanden virksomheden til politiet.

Nyhed

Dansk Erhverv | Handel - 23. oktober 2019

På sin hjemmeside annoncerede virksomheden med rabatter på hele virksomhedens varesortiment og gjorde samtidig opmærksom på, at rabatterne udløb efter kort tid. Den korte rabatperiode blev dog hele tiden forlænget og i en periode fra november 2016 til februar 2017 blev der på den måde ulovligt annonceret med rabatter.

Markedsføring må ikke være vildledende
Det fremgår af markedsføringslovens § 5, stk. 1, at markedsføring ikke må indeholde urigtige oplysninger eller på anden måde vildlede eller forventes at kunne vildlede den gennemsnitlige forbruger. Derudover fremgår af det stk. 2, nr. 5, at vildledning kan ske ved at give forkerte oplysninger om prisen eller en særlig prismæssig fordel. I den konkrete sag overtrådte virksomheden bestemmelserne ved løbende at forlænge rabatperioden.

I bilag 1 til markedsføringsloven er der en række handlinger, der altid anses for at være aggressiv eller vildledende markedsføring og her fremgår det af nr. 7:

Det angives i modstrid med sandheden, at produktet kun vil være tilgængeligt i meget begrænset tid, eller at det kun vil være tilgængeligt på visse betingelser i meget begrænset tid, for at fremkalde en umiddelbar afgørelse og fratage forbrugerne tilstrækkelig mulighed for eller tid til at træffe en informeret beslutning.

Virksomhedens markedsføring var derfor også i strid med dette punkt.

Accepterede bøde på 80.000 kroner
Forbrugerombudsmanden valgte at politianmelde virksomheden for den vildledende markedsføring og sagen er endt med, at virksomheden har valgt at betale en bøde på 80.000 kroner i forbindelse med sagen. I den konkrete sag foregik markedsføringen på virksomhedens hjemmesiden, men det vil også være i strid med reglerne, hvis en fysisk butik annoncerer med kortvarige tilbud og så løbende forlænger tilbuddene.

Hvis du er medlem af Dansk Erhverv og er i tvivl om reglerne i markedsføringsloven, er du altid velkommen til at kontakte vores erhvervsjurister, der kan hjælpe dig. Derudover afholder vi den 14. november et webinar om prismarkedsføring, hvor du kan få mere at vide om reglerne omkring markedsføring af tilbud, før/nu-priser og andre spar-budskaber.

Tilmeld dig webinaret om prismarkedsføring via dette link: Få styr på reglerne for prismarkedsføring.

Kontakt