; ;

EU-landene er nået til politisk enighed om at indføre salgspligt ved online salg i EU. Fremover har netbutikker pligt til at sælge, men ikke levere, til forbrugerne i hele EU, også selv om netbutikkerne ikke ser en forretning i at gøre det. Dansk Erhverv har fra start advaret mod forslaget, som er retligt uklart og vil påføre netbutikkerne nye økonomiske byrder, de ikke vil kunne gardere sig mod.

”Det er en trist dag for europæisk e-handel. Hvis flere netbutikker skal turde kaste sig ud i at sælge online i flere lande, havde det rigtige været at hjælpe dem. F.eks. ved at fjerne eller mindske de mange forhindringer som eksempelvis forskelle i forbrugerregler og produktstandarder. Men det har man desværre valgt at lukke øjnene for,” siger markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen

E-handel vil flytte ud af Danmark

Argumentationen for forslaget er, at det vil give EU’s forbrugere adgang til at købe flere varer til lavere priser, når netbutikker ikke kan afvise at sælge til forbrugere uden for deres normale forretningsområde. Forslaget indebærer også, at det bliver lettere at handle i netbutikker i lande med lav moms, hvis blot man selv finder et transportfirma.

”Vores bekymring er, at e-handlen i endnu højere grad end i dag vil søge mod lande, hvor omkostninger og moms er lave – og det er ikke Danmark.

Netbutikkerne pålægges nye byrder

Forordningen er retlig uklar på flere områder, og det vil give netbutikkerne økonomiske byrder. Eksempelvis risikerer danske netbutikker at skulle betale for transport frem og tilbage til forbrugere i andre EU-lande i forbindelse med reklamationer, selvom de slet ikke leverer til det land:

”En lille netbutik, der kun leverer til forbrugere i Danmark, kan blive pålagt at betale for transport frem og tilbage til f.eks. Grækenland i forbindelse med en klagesag. Det er en stor udgift, de ikke vil kunne gardere sig mod, ” forklarer Lone Rasmussen og nævner transportskader som et yderligere eksempel:

”Forslaget overlader det til forbrugerne selv at stå for transporten til hjemlandet, men det er uklart, hvordan netbutikkerne skal kunne sikre sig mod at blive holdt økonomisk ansvarlig for skader, der er sket under transporten med firmaer, de ikke har ansvar for?”

Uklarhed vil også ramme forbrugerne

Når en netbutik sælger aktivt i andre EU-lande, så skal de overholde forbrugerreglerne i det land og sikre sig, at deres produkter lever op til standarderne i det land. Butikken skal også være i stand til at give service på et sprog forbrugeren forstår. Det bliver fremover forbrugernes eget ansvar, hvis de køber i netbutikker, der ikke sælger aktivt til deres land.

”Forbrugerne får ret til at købe i netbutikker, der ikke sælger aktivt til deres land. Men så skal de selv stå for transport og selv sikre sig, at de varer de bestiller, lever op til standarder og regler i deres eget land. De kan ikke kræve hjælp af netbutikken på deres eget sprog. Det er ikke god kundeservice. Men er det god forbrugerpolitik? Det synes vi faktisk ikke,” siger Lone Rasmussen.

Behov for implementeringsgrupper

Efter Dansk Erhvervs vurdering er geoblockingforslaget presset alt for hurtigt gennem, og det er uheldigt, at der stadig udestår mange uklarheder. Dansk Erhverv påpeger derfor vigtigheden af, at der både i Danmark og EU nedsættes implementeringsgrupper.

”Forslaget efterlader en uklar retstilstand på flere afgørende områder. Det er derfor vigtigt, at der nedsættes en implementeringsgruppe i Bruxelles, så der sikres en fælles fortolkning. Ellers lades EU’s netbutikker og forbrugere i stikken,” siger Lone Rasmussen.

 

For yderligere kommentar kontakt markedschef Lone Rasmussen på telefon +45 4124 3246

 

 

Baggrund om geoblockingforslaget november 2017

pdf

Download