{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}} ({{f.results}})
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{Description}}
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Danmark ligger omkring den bedste tredjedel, når vi ser på erhvervsskattesatserne sammenlignet med OECD-landene. Vi ligger i bund, når det handler om det samlede skattetryk og den samlede skattebyrde.
KONKURRENCEEVNEBAROMETER | SKAT OG ADMINISTRATIVE BYRDER
Dansk Erhvervs konkurrenceevnebarometer for rammevilkåret skat og administrative byrder viser, at Danmark indtager en 27. plads blandt i alt 35 OECD-lande.
Det er på niveau med lande som Sverige, Tyskland, Østrig og Frankrig. Men det er langt efter lande som Irland, USA og Schweiz, og et stykke efter lande som Finland og Norge.
Dykker vi lidt ned i indikatorerne, ligger vi omkring den bedste tredjedel, når vi ser på erhvervsskattesatserne. Modsat ligger vi i bund, når det handler om det samlede skattetryk og den samlede skattebyrde.
Hvis man sammenligner med de andre små og mellemstore lande i OECD, så ligger vi også her under gennemsnittet, når vi ser på selskabsskattesatserne og erhvervsskatterne på overskud.
Tagget # angiver Danmarks placering blandt OECD-landene på de respektive indikatorer. Herunder kan du sammenligne Danmarks konkurrenceevne på rammevilkåret skat og administrative byrder med øvrige OECD-lande.
På baggrund af indsigterne, Konkurrenceevnebarometeret giver, arbejder Dansk Erhverv for at få gennemført en række konkrete, politisk forslag. Såfremt forsalgene bliver gennemført, vil det bidrage til, at Danmark – et vilkår ad gangen – bliver et bedre land at drive virksomhed i.
Dansk Erhverv arbejder blandt andet for
Mere om
Skatter og afgifter er samlet set den største enkeltomkostning for danske virksomheder og er derfor væsentlig faktor for virksomhedernes konkurrenceevne i forhold til at kunne klare sig mod udenlandske konkurrenter. Knopskydningen i det danske skattesystem har medført, at håndteringen af skattebetalingen og det administrative system lægger beslag på store ressourcer hos virksomhederne. Større enkelhed i skatteafregningen er derfor afgørende for virksomhedernes – og dermed Danmarks - konkurrenceevne.
I internationale konkurrenceevne-sammenligninger klarer Danmark sig generelt altid godt. Men et af de områder, hvor vi kommer til kort, er på skatteområdet. Danmark er et af de lande, hvor skattetrykket er højest og dermed også et af de lande, hvor virksomhedernes omkostninger til skatter og afgifter er størst. Det går ud over konkurrenceevnen. Skatterne og afgifterne kan heldigvis både sænkes og omlægges for virksomhederne, uden at det går ud over statens provenu.
Læs mere: Dansk Erhverv lancerer kampagne, der sætter fokus på #rammevilkår
Det omfattende danske skattesystem er samtidig meget komplekst, hvilket giver et særskilt problem. Mangeartede regler er svære at håndtere og giver administrativt besvær for virksomhederne, og de komplicerede regler udfordrer samtidig skattemyndighederne, som er hårdt belastede. Svære regler fører også til flere skattesager mellem virksomheder og myndigheder, hvilket yderligere er en hård belastning for virksomhederne. Det politiske fokus er desværre næsten altid på retfærdighed, hvilket oftest er en modsætning til enkelhed.
Konkurrencen mellem landene er global og stigende. Det er positivt, fordi det øger potentialerne for vækst og velstand. Desværre er danske virksomheder udfordret af, at udenlandske virksomheder har mere gunstige regler i deres hjemlande. Uens regler landene imellem forvrider danske virksomheders konkurrenceevne.