ANBEFALING #7

Anbefaling: Der skal foretages et servicetjek af velfærdsinstitutioners rammer for at tilbyde skræddersyede velfærdsløsninger til borgerne - inden for rammerne af kvalitets-, tilsyns- og ledelsesmodellerne. Kan plejehjemmet levere mad til lokalområdet, eller kan der leveres praktisk hjælp udenfor plejehjemmet – uden at det skal ske til hele kommunen? Kan flere offentlige velfærdsinstitutioner få en klar profil, så borgerne kan vælge mellem flere forskellige offentlige ogprivate tilbud?

Begrundelse: Borgernes frie valg fx på ældreområdet handler om, at der er forskellige tilbud at
vælge imellem. Man kan vælge det offentlige tilbud – eller et ikke-offentligt. Men måske skal borgerne også kunne vælge mellem offentlige tilbud, der i højere grad får mulighed for at differentiere sig ved at have større frihedsgrader, som det fx kendes fra profilplejehjem.

Det handler også om, hvilken rolle velfærdsinstitutionerne har mulighed for at spille som en tættere del af lokalsamfundet og dermed være med til at sikre stærke fællesskaber. Det kan eksempelvis handle om, at den ældre kan invitere sin familie til mad i plejehjemmets kantine/restaurant. Derudover kan det også handle om, at de enkelte plejehjem kan tilbyde flere ydelser lige fra rengøring og madservice i lokalområdet til tilkøbsydelser til beboerne på plejehjemmet, som ligger ud over det serviceniveau, kommunen har besluttet.

Det er dog en klar forudsætning for frisættelsen, at den ikke må være en skjult spareøvelse og dermed ikke må ske på bekostning af velfærdsinstitutionernes kerneopgave. Der skal være en basisydelse. Desuden er det afgørende, at nye opgaver og ydelser prissættes på markedsvilkår, så der ikke skabes ulige konkurrence mellem forskellige leverandører.

Velfærdsrådets anbefalinger