; ;
Gemt

Hvordan er det gået, efter Amazon åbnede i Sverige?

23. november 2020

De danske forbrugere strømmede over Øresund for at besøge Amazon.se, da den amerikanske gigant slog dørene op i Sverige, viser foreløbige tal fra Userneeds. Amazon-bureau melder om stigende interesse fra danske virksomheder.

Det gik ikke mange danske forbrugeres næse forbi, at Amazon i oktober slog dørene op i Sverige, viser friske tal fra Userneeds, hvis bruger-paneler gør det muligt at kigge ned i transaktionsbaseret adfærdsdata på nettet.

I de første tre dage efter Amazon lancerede i Sverige, besøgte danskerne Amazon seks gange oftere end normalt, og 20% af de danske Amazon-besøg gik til det nyåbnede amazon.se i de første to uger efter åbningen

”Amazon fik en del opmærksom i medierne i forbindelse med åbningen og det viser sig tydeligt i tallene. Det er en forholdsvis markant vækst i antal besøg. Det interessante er selvfølgelig, om besøgene har kastet køb af sig, men det kan vi desværre ikke vide,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Han pointerer, at de danske forbrugere skal være opmærksomme på, at hvis de handler hos en kinesisk forhandler via Amazon.se, kan de risikere at støde på produkter, der ikke lever op til reglerne for forbrugersikkerhed.

Stigende Amazon-interesse fra danske virksomheder
Også i virksomheden Maze-One Nordic, der hjælper nordiske virksomheder med at komme på Amazon, oplever man en øget interesse, og man har allerede on-boardet flere danske virksomheder på Amazon.se, forklarer medstifter Ulrik Grevenkop-Castenskiold.

”Interessen i Amazon har været støt stigende længe, og den svenske åbning har rykket det hele lidt tættere på. De virksomheder, der allerede er på nogle af Amazons markeder, vil ind på flere, mens mange, som endnu ikke er på Amazon, nu for alvor undersøger, hvordan de kan komme på.”

Han forklarer videre, at Amazon har lavet en soft launch i Sverige.

”På de mere modne markeder er der flere muligheder for at bygge brand content som en brand store og så videre. Det kan man endnu ikke i Sverige, men det regner vi bestemt med, at man snart kan.”

Skal ikke undervurderes trods børnefejl  
Den amerikanske gigant er efter den svenske åbning blevet mødt med en del kritik og hån for børnefejl såsom kiksede oversættelser, designfejl og høje priser. Børnefejlene skal dog ikke få netbutikkerne til at undervurdere Amazon, understreger Niels Ralund. 

”Amazon ved, at hvis man venter på, at alt er perfekt, så er man bagud fra starten. Det vil ikke overraske mig, at vi om et års tid ikke vil huske tilbage på de småfejl, fordi vi i stedet er fokuseret på, hvor stor en markedsandel, de har snuppet.”

Har du hentet guiden til Amazon?
Det er ikke kun Amazon.se, der har fået flere besøgende fra Danmark. Dansk Erhverv Digital Handel har også oplevet stor efterspørgsel på guiden, der gør netbutikker klogere på mulighederne og udfordringerne ved at sælge via Amazon.

Hent guiden

”Generelt hører vi, at virksomhederne gør sig mange tanker og overvejelser om Amazon. En af de vigtigste er, om man skal sælge via markedspladsen eller ej, og det kan vores guide hjælpe dem med at blive klogere på, så det er dejligt, at den bliver hentet og læst,” siger Niels Ralund.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil