Klimapartnerskab for Landtransport
Klimapartnerskab - Landtransport
Branchen udgør livsnerven i det danske samfund og består af aktører på både vej og bane. På vejsiden omfatter det alt fra lastbilvognmænd og speditører til busvognmænd og taxivognmænd, mens aktørerne på banen blandt andet tæller jernbanegodsvirksomheder, speditører, kombiselskaber og operatører af kombiterminaler.
Samtidig står denne livsnerve for en markant del af Danmarks CO₂-udledning, hvilket gør sektoren til en vigtig brik i den grønne omstilling.
Klimapartnerskabets mål
Branchen ønsker at reducere sin klimabelastning og til det formål arbejder partnerskabet blandt andet på at fremskynde skiftet fra konventionel diesel til mere bæredygtige brændstoffer som el, biogas og brint.
På kort sigt fokuserer man på at optimere kørslen via bedre logistik, eco-driving og mere effektiv transportplanlægning, mens busser og lastbiler langsomt bliver mere klimavenlige gennem øget brug af mere bæredygtige brændstoffer.
På længere sigt er den endelige klimaløsning tæt knyttet til øget brug af el og udviklingen af alternative brændstoffer, herunder electrofuels mv.
Partnerskabet skal også kigge på jernbanegodstransport, der generelt er mere energieffektiv. Her spiller elektrificeringen af jernbanen og et bedre samspil mellem havne, terminaler og forskellige transportformer en vigtig rolle for at mindske sektorens samlede klimabelastning.
Trods usikkerhed om de endelige teknologier på den lange bane viser partnerskabets arbejde, hvordan transportsektoren allerede inden 2030 kan tage store skridt mod en grønnere fremtid.
Materialer og fakta
Nedenfor kan du finde materialer og rapporter fra klimapartnerskabet, herunder anbefalinger og sektorkøreplan, der beskriver, hvordan landtransportbranchen vil nedbringe CO₂-udledningen yderligere og understøtte den samlede grønne omstilling.
Om klimapartnerskabet for landtransport
Formanden for partnerskabet for landtransport er Jens Lund, CEO i DSV A/S. Dansk Erhverv varetager sekretariatet for partnerskabet, mens de følgende organisationer bl.a. er tilknyttet samarbejdet: DTL - Dansk Transport og Logistik, Danske Speditører, Dansk Industri, Dansk Banegods, Danske havne, Dansk Person Transport, ITD – brancheorganisation for dansk vejgodstransport.
Klimapartnerskabets Afrapportering i 2020
Afrapporteringerne fra klimapartnerskaberne indeholder hver sektors ambitioner og anbefalinger til politiske tiltag, afleveret i foråret 2020, som danner grundlag for efterfølgende aftaler og sektorkøreplaner.
Sektorkøreplanen
Sektorkøreplanen er en fælles plan mellem regeringen og erhvervslivet, der samler de konkrete grønne tiltag, der implementeres for at nå Danmarks klimamål om 70 procent reduktion af drivhusgasudledningen i 2030.
Klimapartnerskaber

Klimapartnerskab for Handel
Klimapartnerskabet for Handel er et af de 14 samarbejder mellem regeringen og erhvervslivet, der skal bidrage til Danmarks ambition om at reducere CO₂-udledningen med 70 procent i 2030.

Klimapartnerskab for Service, IT og Rådgivning
Klimapartnerskabet for Service, IT og Rådgivning er ét af de 14 samarbejder mellem regeringen og erhvervslivet, der skal bidrage til Danmarks ambition om at reducere CO₂-udledningen med 70 procent i 2030.

Klimapartnerskabet for Life Science og Biotek
Klimapartnerskabet for Life Science og Biotek er et af de 14 samarbejder mellem regeringen og erhvervslivet, som skal bidrage til Danmarks ambition om at reducere CO₂-udledning med 70 procent i 2030.

Klimapartnerskab for Landtransport
Klimapartnerskabet for Landtransport er ét af de 14 samarbejder mellem regeringen og erhvervslivet, som skal bidrage til Danmarks ambition om at reducere CO₂-udledningen med 70 procent i 2030.
Kontakt

Transport
Jesper Kronborg
Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport