Som rådgiver spiller man ofte en central rolle, når der skal træffes afgørende og forretningskritiske beslutninger hos kunderne. Det forudsætter et velkalibreret moralkompas – integritet og ordentlighed, når man som rådgiver skal beslutte, hvad man anser for rigtigst at gøre i en given situation.

Som rådgiver kan man havne i etiske dilemmaer: Hvilke værdier og hensyn lægger man til grund for sin rådgivning? Er man transparent om de etiske dilemmaer og valg, som man står overfor, når der skrides til handling? Kan man som rådgiver begrunde sine valg - og er kunden enig i disse valg?

Etiske spørgsmål har sjældent svar, som alle kan være enige i, men samtidig er de ikke bare et spørgsmål om smag og behag; Altså noget, hvor man bare kan mene, hvad man vil. I etiske dilemmaer bliver det derfor afgørende med klare retningslinjer for god rådgiveradfærd.

I det følgende har vi samlet eksempler på gældende etiske kodeks og retningslinjer for god rådgiveradfærd på tværs af fagligheder og brancher. Disse retningslinjer kan fungere som rettesnor for den enkelte rådgiver. Samtidig kan de danne grundlag for den kvalificerede samtale om hvilke værdier og hensyn, der skal tillægges vægt i konkrete situationer.

I Dansk Erhverv opfordrer vi alle rådgivere til at deltage aktivt i denne samtale. Etik er knyttet til samtiden og det, der var god praksis i går, kan være forkert i morgen. God rådgiveradfærd er på denne måde et spejl af det samfund, og den samtid, vi alle er del af.

Etiske kodeks og retningslinjer for god rådgiveradfærd

Kommunikations-, PR-, PA- og reklamebranchen

Kommunikations-, PR-, PA- og reklamebranchen

Search and selection

Fondsmæglere

Investorer

Revisorer

Advokater

Andre relevante fokusområder