Spring til indhold

Nye digitale muligheder i rådgiverbranchen

Rådgiverbranchen står midt i et paradigmeskifte: Vækst behøver ikke længere at være ensbetydende med, at der skal tilføres ressourcer i takt med, at omsætningen stiger. Ved at introducere digitale aktiver kan indtægter tilføjes med en eksponentiel hastighed, mens ressourcer kun tilføjes med en trinvis hastighed. Det kaldes digital skalering.
På agendaen
Gem
Indhold

Lad os starte med et eksempel – men inden da, lige et forbehold:  Det er normalt IKKE i rådgiverbranchen, man finder de gode eksempler på skalerbarhed. Det skyldes, at det normalt er konsulenters viden, erfaringer og evner, der udgør kernen i det stærke produkt som kunderne efterspørger. Det vil sige, at den typiske rute til vækst indebærer at hente flere konsulenter ind – en øvelse der i takt med mangel på arbejdskraft bliver tiltagende svær.

Men konsulenthuset Capgemini Danmark har knækket koden. Her har de introduceret digitale teknologier i rådgiverdomænet. Derigennem har de opnået at kunne tilbyde rådgivningsleverancer, hvis skalering netop er uafhængig af ekstra hænder. De arbejder således med digital skalering, som netop er udgangspunktet for den forskning som Ph.d. Fellow, Katrine Folkmann, udfører i tæt samarbejde med Dansk Erhverv.

”Rådgivning betragtes som et menneskecentreret domæne med en klar lineær sammenhæng mellem projekter og antal ansatte, dvs. at rådgivning typisk vækster lineært. Digitale teknologier muliggør en underminering af denne sammenhæng, hvilket er afgørende for fremtidens digitale forretningsmodeller i rådgiverbranchen”, siger Katrine Folkmann.

Det er digitalt. Det er kreativt
Når man taler digital skalering, så er der ifølge Katrine Folkmann en tendens i rådgiverbranchen til at tænke i enten ’menneske-løsninger’ eller ’robot-løsninger’. For fremtidens digitale rådgivere er det dog snarere et spørgsmål om at anvende data & analytics-baseret rådgivning til at finde frem til de interessante perspektiver, der ligger gemt i feltet mellem rådgivere og digitale algoritmer. Dette midterfelt kan bedst beskrives som en form for ’augmented consulting’, hvor digitalisering og kreativ tænkning supplerer hinanden igennem ’human-in-the-loop’ digitale forretningsmodeller, og dermed maksimerer udbyttet for både rådgivningsvirksomheder og deres kunder.

Frontløber i ”Augmentet Consulting”
Det bringer os tilbage til vores eksempel. Capgemini Danmark er én af frontløberne indenfor netop ’Augmented Consulting’. Som et led i deres strategiske satsning på digitale rådgivningsløsninger, er Capgemini, i samarbejde med den teknologivirksomhed, Valuer, gået på markedet med en AI drevet ’Innovation-as-a-Service’ løsning.

”Den vigtigste ingrediens i denne ydelse er et meget stort økosystem af data med kunstig intelligens på toppen. Det gør det muligt at anlægge et ekstraordinært bredt innovationsperspektiv, som realiseres igennem en lagkagemodel af algoritmer og kreative rådgiverkompetencer”, udtaler Katrine Folkmann.

Spørger man Claus Rydkjær, der er adm. direktør i Capgemini Danmark, om der ikke er en fare for, at produktet bliver automatiseret i en sådan grad, at det ikke relateres til kundens behov, siger han:

”Den største forskel ved det her databaserede udgangspunkt, det er i princippet, at grundlaget hvorpå vi er innovative og kreative, det er mangedoblet. På baggrund af det massive datagrundlag er der en større sandsynlighed for, at vi kan lave noget, som virkelig er en eye-opener for kunden, fordi vores udgangspunkt er så meget større. Den kreative del skæres ikke fra. Den kan du ikke lade AI'en lave. Den kommer bare lidt længere nede ad vejen.”

Fordel for både virksomheder og kunder
Dermed har introduktionen af Capgeminis digitale innovationsløsning vist sig at være til fordel for både virksomhed og kunder. Det skyldes ikke mindst at rådgivervirksomheder kigger ind i et marked, hvor de formentlig i årene frem, vil være udfordrede af en kritisk mangel på arbejdskraft.  Jo mere disse rådgivervirksomheder formår at omlægge deres rådgivningsydelser til digitale aktiver, desto bedre mulighed har de for at frigive og re-allokere deres medarbejdere til højvækst områder.

Både pisk og gulerod
”Introduktionen af skalerbare digitale forretningsmodeller i rådgivningsbranchen er dels drevet af ressource-knaphedens pisk, og dels motiveret af, at med digitale løsninger kan man plukke en gulerod i form af højere profit”, siger Katrine Folkmann.

Vil du gerne blive klogere på mulighederne for digital skalering i rådgiverbranchen, så ræk ud til Katrine Folkmann på e-mail: krf.digi@cbs.dk 

Andre relevante fokusområder

På agendaen

Nye EU-regler skal få virksomhedernes grønne indsats til at blomstre - ikke drukne den i papirarbejde

EU’s nye rapporteringskrav til virksomheder er et kæmpe skridt henimod et mere bæredygtigt erhvervsliv. Her er det altafgørende, at de nye rapporteringskrav kommer til at understøtte danske virksomheders grønne omstilling og ikke ende som en omkostningstung, bureaukratisk klods om benet.

På agendaen

Kultur fremhæves, mens kreative erhverv glemmes - det skader det kulturelle økosystem

Der blev talt om kultur under valgkampen, men der blev talt alt for lidt om de virksomheder, der er med til at skabe kultur. De kreative erhverv. Det håber vi, i Dansk Erhverv, at den nye regering vil lave om på.

På agendaen

Ny regering bør tage et opgør med kammeradvokatordningen

Tiden er kommet til et opgør med kammeradvokatordningen. Der er brug for at styrke konkurrencen, når staten køber ind på det juridiske område. Derfor bør en reformregering gøre op med kammeradvokatordningen.

På agendaen

Opsig kammeradvokataftalen

Gode nyheder. Regeringen vil øge konkurrencen om statens indkøb af juridisk rådgivning. Hvert år bruger staten over 600 mio. kr. på Kammeradvokaten. Derfor er der god grund til at indføre fri konkurrence, som sikrer bedst mulig rådgivning for pengene. I Dansk Erhverv er vi glade for ambitionerne og ser vi frem til det konkrete udspil fra regeringen. Det har chefkonsulent Niels Hovmand skrevet om i Berlingske.

På agendaen

Kommunerne er havnet i en kattepine

På den ene side skal de skabe bedre velfærd, accelerere den grønne omstilling, osv. På den anden side er de som følge af de politiske aftaler tvunget til at skære ned på brugen af eksterne rådgivere, som ellers kunne bidrage til at nå målene. Det er ærgerligt. Rådgivere bidrager hver eneste dag til øget digitalisering og innovation, grøn omstilling, mv. Og vi har ikke råd til at vælge viden fra.

På agendaen

Sådan får du et bedre offentligt samarbejde

Fremtidens velfærdssamfund har brug for et styrket offentligt-privat samarbejde. Men hvordan får din virksomhed et bedre samarbejde med det offentlige?

På agendaen

Nordisk film præsenterer ny LED stage

Nu kan du med god samvittighed rejse ud i verden. Nordisk Film ShortCut præsenterer sin nye LED stage med en 360 graders scene. Scenen kan håndtere komplekse produktioner og giver mulighed for at reflektere over virkeligheden på en ny måde.

På agendaen

Udmelding fra Datatilsynet vækker opsigt: Google Analytics kan som udgangspunkt ikke benyttes lovligt

Googles statistikværktøj kan ikke bruges uden supplerende foranstaltninger. Det er alvorligt og rammer 8 ud af 10 netbutikker, lyder det fra Dansk Erhverv.

På agendaen

Debat | Øget diversitet giver virksom­he­derne en forlomme i køen til mere arbejds­kraft

Andelen af kvinder i topledelse i dansk erhvervsliv er alt for lav. På direktionsniveau udgør andelen af kvinder kun 15 %.

På agendaen

Debat | Kammeradvokataftalen bør opsiges

+600 mio. kroner. Så højt var statens forbrug hos Kammeradvokaten sidste år, og det er mere end en fordobling på bare 10 år.

På agendaen

Debat | Vækstfirmaer: Danske skatteregler halter efter i Norden

Vækstvirksomheder bidrager til den grønne omstilling, fastholdelse af arbejdspladser, vækst og velfærd. Desværre er skattereglerne i Danmark medvirkende til ugunstige vilkår for vækstvirksomheder.

På agendaen

Debat | Dansk Erhverv: Kære politikere, grøn omstilling skal være en dansk vækstmotor frem for en administrativ byrde

Virksomheder oplever en konstant, stigende efterspørgsel efter bæredygtige løsninger. Her har den danske stat til opgave at sikre rammevilkårene for den grønne omstilling. Men i stedet for at inddrage specialiserede viden omkring mulige løsninger, har politikerne modarbejdet sig selv ved at indføre et konsulentstop.

På agendaen

Rollemodeller i rådgiverbranchen - 9 ildsjæles pejlemærker til ligestillingsdebatten

Publikationen ”Rollemodeller i Rådgiverbranchen” har til formål at sætte fokus på de ildsjæle, der gør rigtig meget for at løfte og motivere alle former for talent i branchen – uanset deres køn, etnicitet eller religion mv. Rollemodellerne er blevet indstillet og udvalgt, fordi de på deres karrierevej til en ledende stilling i rådgiverbranchen har gjort sig særlig bemærket som rollemodel for andre.

På agendaen

God rådgiveradfærd

Som rådgiver spiller man ofte en central rolle, når der skal træffes afgørende beslutninger hos kunderne. Det forudsætter et velkalibreret moralkompas – integritet og ordentlighed.

På agendaen

Liberalisering af markedet for juridisk rådgivning

I Dansk Erhverv arbejder vi for en modernisering og øget liberalisering af markedet for juridisk rådgivning. Øget konkurrence vil aktivt understøtte nytænkning, kvalitet og konkurrencedygtige priser i markedet for juridiske ydelser.

På agendaen

Fintech og adgang til grøn kapital

Den finansielle sektor spiller en vigtig samfundsrolle og agerer trædesten for mange FinTech-iværksættere og etablerede digitale virksomheder. I Dansk Erhverv tror vi på, at den finansielle sektor og den digitale sektor kan drage nytte af hinandens kompetencer. Navnlig i en banksektor i en hurtigt udviklende digital virkelighed.

På agendaen

Fair og lige konkurrence i rådgiverbranchen

I Dansk Erhverv arbejder vi for et velfungerende offentlig-privat samarbejde baseret på fri og lige konkurrence mellem kommercielle virksomheder og aktører. Derfor ligger det os på sinde, at der eksisterer et godt samarbejde og en klar arbejdsdeling mellem private rådgivere og offentligt finansierede erhvervsfremmeaktører.

På agendaen

Diversitet og ansvarlighed i rådgiverbranchen

Rådgivningsvirksomhederne ønsker at sætte fokus på øget diversitet i rådgiverbranchen. Som led i arbejdet er der nedsat en arbejdsgruppe i regi af Rådgivningsudvalget med deltagere fra toneangivende virksomheder i rådgiverbranchen, der har til formål at anvise veje til øget ligestilling i branchen. I første omgang fokuseres der på kønsdiversitet. Arbejdsgruppen arbejder forsknings- og evidensbaseret i samarbejde med videninstitutioner. På denne side vil vi løbende opdatere om arbejdsgruppens arbejde, resultater og anbefalinger.

På agendaen

Internationalisering og eksportfremme i kreative erhverv

Kreativitet og innovation er med til at skabe den udvikling, der styrker Danmarks position på internationale markeder. I Dansk Erhverv er vi med til at sætte fokus på dagsordenen og samler brancherne indenfor kreative erhverv.

På agendaen

Erhvervsfinansiering: Fokus på finansielle rådgivere

Dansk Erhverv arbejder for, at Danmark skal være verdens bedste land at drive virksomhed i. Det gælder også for finansielle virksomheder og fintech-virksomheder.

På agendaen

Offentlige indkøb

Det offentlige er en meget vigtig samarbejdspartner for rådgiverbranchen i Danmark. Rådgiverbranchen leverer opgaver til det offentlige for omtrent 13,5 mia. kr. årligt. Rådgivningsvirksomhederne ønsker at styrke det gode samarbejde, der allerede eksisterer i dag. I den forbindelse er der et stort potentiale i en mere effektiv og mindre ressourcekrævende gennemførelse af offentlige udbud.

På agendaen

Statens brug af konsulenter til rådgivning

Rådgiverbranchen skaber værdi. Det gælder også i den offentlige sektor. Desværre er private konsulenter ofte udsat for kritik, når de anvendes i det offentlige. Det er de, fordi der udelukkende fokuseres på, hvor mange penge staten bruger på konsulenter. Dansk Erhverv mener, at man i stedet er nødt til at se på den værdi, konsulenternes arbejde tilfører.