{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Lad os starte med et eksempel – men inden da, lige et forbehold: Det er normalt IKKE i rådgiverbranchen, man finder de gode eksempler på skalerbarhed. Det skyldes, at det normalt er konsulenters viden, erfaringer og evner, der udgør kernen i det stærke produkt som kunderne efterspørger. Det vil sige, at den typiske rute til vækst indebærer at hente flere konsulenter ind – en øvelse der i takt med mangel på arbejdskraft bliver tiltagende svær.
Men konsulenthuset Capgemini Danmark har knækket koden. Her har de introduceret digitale teknologier i rådgiverdomænet. Derigennem har de opnået at kunne tilbyde rådgivningsleverancer, hvis skalering netop er uafhængig af ekstra hænder. De arbejder således med digital skalering, som netop er udgangspunktet for den forskning som Ph.d. Fellow, Katrine Folkmann, udfører i tæt samarbejde med Dansk Erhverv.
”Rådgivning betragtes som et menneskecentreret domæne med en klar lineær sammenhæng mellem projekter og antal ansatte, dvs. at rådgivning typisk vækster lineært. Digitale teknologier muliggør en underminering af denne sammenhæng, hvilket er afgørende for fremtidens digitale forretningsmodeller i rådgiverbranchen”, siger Katrine Folkmann.
Det er digitalt. Det er kreativt
Når man taler digital skalering, så er der ifølge Katrine Folkmann en tendens i rådgiverbranchen til at tænke i enten ’menneske-løsninger’ eller ’robot-løsninger’. For fremtidens digitale rådgivere er det dog snarere et spørgsmål om at anvende data & analytics-baseret rådgivning til at finde frem til de interessante perspektiver, der ligger gemt i feltet mellem rådgivere og digitale algoritmer. Dette midterfelt kan bedst beskrives som en form for ’augmented consulting’, hvor digitalisering og kreativ tænkning supplerer hinanden igennem ’human-in-the-loop’ digitale forretningsmodeller, og dermed maksimerer udbyttet for både rådgivningsvirksomheder og deres kunder.
Frontløber i ”Augmentet Consulting”
Det bringer os tilbage til vores eksempel. Capgemini Danmark er én af frontløberne indenfor netop ’Augmented Consulting’. Som et led i deres strategiske satsning på digitale rådgivningsløsninger, er Capgemini, i samarbejde med den teknologivirksomhed, Valuer, gået på markedet med en AI drevet ’Innovation-as-a-Service’ løsning.
”Den vigtigste ingrediens i denne ydelse er et meget stort økosystem af data med kunstig intelligens på toppen. Det gør det muligt at anlægge et ekstraordinært bredt innovationsperspektiv, som realiseres igennem en lagkagemodel af algoritmer og kreative rådgiverkompetencer”, udtaler Katrine Folkmann.
Spørger man Claus Rydkjær, der er adm. direktør i Capgemini Danmark, om der ikke er en fare for, at produktet bliver automatiseret i en sådan grad, at det ikke relateres til kundens behov, siger han:
”Den største forskel ved det her databaserede udgangspunkt, det er i princippet, at grundlaget hvorpå vi er innovative og kreative, det er mangedoblet. På baggrund af det massive datagrundlag er der en større sandsynlighed for, at vi kan lave noget, som virkelig er en eye-opener for kunden, fordi vores udgangspunkt er så meget større. Den kreative del skæres ikke fra. Den kan du ikke lade AI'en lave. Den kommer bare lidt længere nede ad vejen.”
Fordel for både virksomheder og kunder
Dermed har introduktionen af Capgeminis digitale innovationsløsning vist sig at være til fordel for både virksomhed og kunder. Det skyldes ikke mindst at rådgivervirksomheder kigger ind i et marked, hvor de formentlig i årene frem, vil være udfordrede af en kritisk mangel på arbejdskraft. Jo mere disse rådgivervirksomheder formår at omlægge deres rådgivningsydelser til digitale aktiver, desto bedre mulighed har de for at frigive og re-allokere deres medarbejdere til højvækst områder.
Både pisk og gulerod
”Introduktionen af skalerbare digitale forretningsmodeller i rådgivningsbranchen er dels drevet af ressource-knaphedens pisk, og dels motiveret af, at med digitale løsninger kan man plukke en gulerod i form af højere profit”, siger Katrine Folkmann.
Vil du gerne blive klogere på mulighederne for digital skalering i rådgiverbranchen, så ræk ud til Katrine Folkmann på e-mail: krf.digi@cbs.dk