;

Ikke-offentlige aktører spiller en central rolle i at sikre både kapacitet og valgfrihed for ældre borgere.  
Op til kommunalvalget 2025 er det afgørende at se på, hvordan din kommune samarbejder med private og selvejende tilbud for at imødekomme behovene hos en voksende andel af ældre i befolkningen. 

Der findes tre former for ikke-offentlige plejehjem:

  • Friplejehjem, som drives uafhængigt af kommunerne og finansieres gennem en takstgodtgørelse, hvor borgerens egenbetaling følger samme regler som på kommunale plejehjem. 
  • Selvejende plejehjem med driftsoverenskomst, som er private eller non-profit aktører, der har en fast aftale med kommunen om drift, økonomi og serviceniveau. 
  • Udbudte plejehjem, hvor kommunen udbyder driften af et plejehjem til en ekstern leverandør gennem en konkurrence.

Fælles for alle typer er, at de udvider borgerens frie valg og bidrager til en mere mangfoldig og fleksibel plejesektor. 

Dansk Erhvervs anbefalinger til at styrke ældreområdet i din kommune

Vil din kommune styrke borgernes kendskab til fritvalgsordningen – og sikre, at ingen overser deres rettigheder? 

  • Indfør en ældrevejleder – én indgang til rådgivning og valgmuligheder: 
    Mange ældre og pårørende har svært ved at overskue rettigheder, frit valg og kommunens tilbud. Jeres kommune kan imødekomme dette behov ved at etablere en dedikeret ældrevejleder, som tilbyder personlig, uvildig rådgivning – og dermed sikrer, at alle får reel adgang til de muligheder, de har krav på. 

  • Gør informationsmaterialet klart, forståeligt og brugbart: 
    Alt for mange ældre får aldrig kendskab til deres fritvalg, fordi kommunens materiale er uklart, uoverskueligt eller for teknisk. En gennemgribende revision af informationsmaterialet – i samarbejde med ældre og pårørende – kan sikre, at budskabet er let at forstå og let at handle på. Det er en enkel måde at styrke borgernes retssikkerhed og valgfrihed.

Vil din kommune imødekomme det stigende behov for plejepladser og styrke borgernes valgmuligheder? 

  • Etabler et kommunalt valgfrihedsberedskab: 
    Med den demografiske udvikling følger et markant behov for flere og mere varierede plejehjemstilbud. Jeres kommune kan tage førergreb ved at oprette et valgfrihedsberedskab – f.eks. ved proaktivt at udbyde byggegrunde, forberede godkendelsesprocesser og invitere kvalificerede, ikke-offentlige aktører tidligt ind i planlægningen. Det øger kapaciteten, styrker kvaliteten og fremmer valgfrihed. 

Den ikke-offentlige velfærd