Det specialiserede skoleområde: Specialundervisning med styrke – hver elev tæller
Kommunerne har ansvar for, at alle børn og unge får et skoletilbud, de kan trives i. Mange benytter ikke-offentlige behandlings- og specialundervisningstilbud, børne- og ungehjem samt stu-tilbud, som er afgørende for både læring og livskvalitet.
Kommunalvalget er en anledning til at spørge: Får børn og unge i jeres kommune det rette skoletilbud?
Fordeling af special- og behandlingsskoletilbud
Figurerne viser, at mange specialundervisningstilbud drives af private og selvejende institutioner. De spiller en afgørende rolle for børn og unge med særlige behov.
Fordeling af stu-tilbud efter ejerform
De fleste særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser (stu) leveres af ikke-offentlige aktører. Figuren viser, hvordan ansvaret er fordelt på landsplan.
Antal ikke-offentlige stu-leverandører pr. kommune
Figuren viser, hvor stor valgfrihed unge har i deres kommune inden for stu (særligt tilrettelagt undervisning). Det fremhæver kommunens samarbejde med forskellige aktører.
Samlet omkostning ved tabt arbejdsfortjeneste
Hvis børn og unge ikke får den rette hjælp, kan det betyde, at forældre må træde ud af arbejdsmarkedet. Figuren sætter kroner og øre på konsekvenserne af utilstrækkelig støtte.
Dansk Erhvervs anbefalinger til et styrket skoleområde i din kommune
Vil din kommune sikre, at alle børn og unge får det rette skoletilbud?
- Tidlig indsats – det rigtige match fra begyndelsen:
En analyse fra Social- og Boligstyrelsen viser et betydeligt økonomisk og menneskeligt potentiale i at forebygge og afhjælpe bekymrende skolefravær tidligt. Jeres kommune bør sikre, at børn og unge får den rette støtte fra start – i tæt samarbejde med kvalificerede, ikke-offentlige behandlings- og specialundervisningstilbud samt specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem. - Forpligtende og ligeværdigt samarbejde:
STUK har påpeget mangler i kommunernes kvalitetsaftaler med behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem. Jeres kommune bør sikre et reelt, forpligtende og ligeværdigt samarbejde – blandt andet ved at give disse tilbud adgang til samme kommunale ressourcer som folkeskolen, f.eks. PPR-rådgivning og tværfaglige netværk. - Styrket kvalitet og planlægning i særligt tilrettelagt ugdomsuddannelse via længere opsigelsesvarsler:
For at skabe stabilitet og sikre kvalitet i stu-forløbene bør elevkontrakter have et opsigelsesvarsel på minimum 6 måneder. Det giver både unge og udbydere mulighed for at planlægge og tilpasse indsatsen ordentligt.
Klik ind og bliv klogere på velfærdsområderne i din kommune

Ældreområdet: En hverdag med valgfrihed
Hvordan vil din kommune sikre nok plejeboliger, helhedspleje og en værdig ældrepleje i fremtiden?

Daginstitutionsområdet: Et godt børneliv starter med valgmuligheder
Har forældre i din kommune reel mulighed for at vælge daginstitution?

Civilsamfundsområdet: Et stærkt civilsamfund skaber værdi for den enkelte og velfærdssamfundet
Understøtter din kommune de civilsamfundsorganisationer, som gør en forskel hver dag?

Det specialiserede skoleområde: Specialundervisning med styrke – hver elev tæller
Får børn med særlige behov de rigtige tilbud i din kommune?

Velfærdsteknologi: Teknologi med omtanke – en hjælpende hånd i hverdagen
Er din kommune klar til at bruge teknologi til at sikre fremtidens velfærd?
Kontakt


