Rekrutteringsprocessen fra A-Z
Rekrutteringsprocessen fra A-Z
Med både en HR-vinkel og med de juridiske briller på, vil vi gennemgå de væsentligste fokusområder i rekrutteringsprocessen og vil bl.a. stille skarpt på:
Hvordan man laver den gode jobannonce, der både tegner et positivt og troværdigt billede af jeres organisation og samtidig bedst muligt beskriver den helt rigtige kandidat:
- Fokusområder der skal afdækkes forud for jobannoncens tilblivelse.
- Selve opbygningen af annoncen.
- Beskrivelsen af de ønskede faglige og personlige kompetencer.
- Kanalvalg – hvor jobannoncen indrykkes.
- Juridiske opmærksomhedspunkter.
Hvordan man forbereder og afholder den gode jobsamtale, hvor man så vidt muligt får afdækket, om kandidaten er den rigtige:
- Udvælgelsen af kandidater.
- Afslag på den gode – og juridisk korrekte måde.
- Selve jobsamtalen – struktur og gennemførsel.
- Gode spørgsmål at stille for at afdække motivation og kompetencer.
- Hvad man må spørge om og hvad man ikke må spørge om
Hvordan fravælger man de kandidater, som organisationen ikke ønsker at fortsætte rekrutteringsprocessen med?
- Helt afgørende må der ikke lægges vægt på for eksempel alder, handicap eller religion.
- Et afslag skal være begrundet i saglige og objektive forhold.
- Kontrakten – hvad skal overholdes, og hvad skal den indeholde?
- Indhentning af oplysninger eller referencer. Hvad er tilladt, og hvad må man opbevare?
- Hvordan får du bedst din nye medarbejder ombord – og i gang?
Målgruppe
HR-medarbejdere og øvrige medarbejdere i virksomheden, der beskæftiger sig med rekruttering og ansættelse.
Undervisere

Anja Gudbergsen
Fagchef for Proces, advokat (H)
Dansk Erhverv
Kontakt
Kursus og Event
Åbningstider på telefonen er hverdage mellem kl. 8 - 16.