Navigér i junglen af miljø- og etikmarkedsføring
Navigér i junglen af miljø- og etikmarkedsføring
Mange virksomheder ønsker at profilere sig med grønne eller etiske påstande i deres markedsføring. Påstande som fx:
- x er miljøvenlige
- vi er bæredygtige
- x giver grøn samvittighed
- x er bedre for miljøet
- vi støtter den grønne omstilling.
Men hvilke regler gælder egentligt og hvilke konkrete krav er der ved brug af udsagn om miljø og etik?
Det kan dette webinar gøre dig klogere på, når advokaterne Jane Frederikke Land og Ulrika Folkmann-Schjerbeck fra advokatfirmaet LIGA Advokater giver dig en introduktion til reglerne i markedsføringsloven, herunder reglerne om god markedsføringsskik og vildledning – og hvad det betyder for miljø- og etikmarkedsføring.
Jane og Ulrika vil desuden gennemgå retspraksis, Forbrugerombudsmandens praksis og vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. i markedsføringen.
Efter webinaret vil du vide, hvordan du lovligt kan bruge påstande om miljø og etik i din markedsføring – og hvad du skal undgå. Forskellige typer af påstande, og de tilhørende krav, vil blive gennemgået, herunder:
- påstande om miljø
- påstande om etik.
Hvem er LIGA Advokater?
Med flere års erfaring fra Forbrugerombudsmanden og nogle af landets største advokatkontorer, er LIGA Advokater et specialistkontor med nogle af landets mest erfarne advokater. LIGA Advokater har mange års erfaring med at rådgive danske og udenlandske virksomheder vedrørende markedsførings-, reklame- og forbrugerretlige spørgsmål.
-
10.00 - 10.05
Velkomst
10.00 - 10.05 -
10.05 - 10.20
Kort introduktion til markedsføringsloven
10.05 - 10.20Jane Frederikke Land
Advokat
LIGA Advokater
Beskrivelse
Jane har, via sin specialisering og rådgivning som advokat inden for markedsførings- og forbrugerretsområdet i mange år, indsigt i de komplekse og detaljerede regler på området. Jane har møderet for Højesteret og har ført adskillige straffesager og civile retssager inden for retsområderne. Jane er desuden medlem af Højesteretsskranken og bestyrelsen for Dansk Forening for Markedsføringsret.
-
10.20 - 11.15
Miljø- og etikmarkedsføring
10.20 - 11.15Hvilke krav gælder. Hvordan må du lovligt bruge påstande om miljø, fx klimaneutral, konkrete miljøpåstande om din virksomhed eller produkterne, branding af virksomheden ift. visioner, velgørenhed, mv.
Jane Frederikke Land
Advokat
LIGA Advokater
Beskrivelse
Jane har, via sin specialisering og rådgivning som advokat inden for markedsførings- og forbrugerretsområdet i mange år, indsigt i de komplekse og detaljerede regler på området. Jane har møderet for Højesteret og har ført adskillige straffesager og civile retssager inden for retsområderne. Jane er desuden medlem af Højesteretsskranken og bestyrelsen for Dansk Forening for Markedsføringsret.
-
11.15 - 11.35
Troværdig kommunikation
11.15 - 11.35Certificering og mærker – en vej til troværdig markedsføring. Kravene er mange, når du kalder dig grøn, bæredygtig mv. Hvilke overvejelser om livscyklus og certificeringer er medvirkende til troværdighed.
-
11.35 - 11.45
Spørgsmål og afrunding
11.35 - 11.45
Kontakt
Kursus og Event
Åbningstider på telefonen er hverdage mellem kl. 8 - 16.