Spring til indhold

Navigér i junglen af miljø- og etikmarkedsføring

Er dine produkter bæredygtige og giver de god klimasamvittighed? Hvad er kravene ved brug af påstande om miljø og etik i markedsføringen; hvornår må du sige hvad, og hvad skal du egentlig kunne dokumentere?

Event
Webinar

Navigér i junglen af miljø- og etikmarkedsføring

Hos dig selv
Gem
Indhold

Mange virksomheder ønsker at profilere sig med grønne eller etiske påstande i deres markedsføring. Påstande som fx:

  • x er miljøvenlige
  • vi er bæredygtige
  • x giver grøn samvittighed
  • x er bedre for miljøet
  • vi støtter den grønne omstilling.

Men hvilke regler gælder egentligt og hvilke konkrete krav er der ved brug af udsagn om miljø og etik?

Det kan dette webinar gøre dig klogere på, når advokaterne Jane Frederikke Land og Ulrika Folkmann-Schjerbeck fra advokatfirmaet LIGA Advokater giver dig en introduktion til reglerne i markedsføringsloven, herunder reglerne om god markedsføringsskik og vildledning – og hvad det betyder for miljø- og etikmarkedsføring.

Jane og Ulrika vil desuden gennemgå retspraksis, Forbrugerombudsmandens praksis og vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. i markedsføringen.

Efter webinaret vil du vide, hvordan du lovligt kan bruge påstande om miljø og etik i din markedsføring – og hvad du skal undgå. Forskellige typer af påstande, og de tilhørende krav, vil blive gennemgået, herunder:

  • påstande om miljø
  • påstande om etik.

Hvem er LIGA Advokater?
Med flere års erfaring fra Forbrugerombudsmanden og nogle af landets største advokatkontorer, er LIGA Advokater et specialistkontor med nogle af landets mest erfarne advokater. LIGA Advokater har mange års erfaring med at rådgive danske og udenlandske virksomheder vedrørende markedsførings-, reklame- og forbrugerretlige spørgsmål.

  • 10.00 - 10.05

    Velkomst

    10.00 - 10.05
  • 10.05 - 10.20

    Kort introduktion til markedsføringsloven

    10.05 - 10.20
    Jane Frederikke Land

    Advokat

    LIGA Advokater

    Beskrivelse

    Jane har, via sin specialisering og rådgivning som advokat inden for markedsførings- og forbrugerretsområdet i mange år, indsigt i de komplekse og detaljerede regler på området. Jane har møderet for Højesteret og har ført adskillige straffesager og civile retssager inden for retsområderne. Jane er desuden medlem af Højesteretsskranken og bestyrelsen for Dansk Forening for Markedsføringsret.

  • 10.20 - 11.15

    Miljø- og etikmarkedsføring

    10.20 - 11.15

    Hvilke krav gælder. Hvordan må du lovligt bruge påstande om miljø, fx klimaneutral, konkrete miljøpåstande om din virksomhed eller produkterne, branding af virksomheden ift. visioner, velgørenhed, mv.

    Jane Frederikke Land

    Advokat

    LIGA Advokater

    Beskrivelse

    Jane har, via sin specialisering og rådgivning som advokat inden for markedsførings- og forbrugerretsområdet i mange år, indsigt i de komplekse og detaljerede regler på området. Jane har møderet for Højesteret og har ført adskillige straffesager og civile retssager inden for retsområderne. Jane er desuden medlem af Højesteretsskranken og bestyrelsen for Dansk Forening for Markedsføringsret.

  • 11.15 - 11.35

    Troværdig kommunikation

    11.15 - 11.35

    Certificering og mærker – en vej til troværdig markedsføring. Kravene er mange, når du kalder dig grøn, bæredygtig mv. Hvilke overvejelser om livscyklus og certificeringer er medvirkende til troværdighed.

  • 11.35 - 11.45

    Spørgsmål og afrunding

    11.35 - 11.45

Kontakt

Kursus og Event

Åbningstider på telefonen er hverdage mellem kl. 8 - 16.