Afskedigelsessamtalen – juridiske og ledelsesmæssige fokusområder
Afskedigelsessamtalen – juridiske og ledelsesmæssige fokusområder
At skulle opsige en medarbejder kan være en meget vanskelig samtale – selvom du ved, at det er en nødvendighed. Måske er du meget glad for medarbejderen, eller du ved ikke, hvordan medarbejderen vil reagere. Samtidig er der nogle juridiske forhold, som du bør være opmærksom på, inden du vælger at opsige en medarbejder.
På dette webinar sætter vi fokus på, hvordan du kan forberede og gennemføre samtalen på en måde, der – så vidt det er muligt – tilgodeser medarbejderen og sikrer jeres virksomhed juridisk.
Vi vil bl.a. belyse:
- Forberedelse af samtalen
- Selve samtalens forløb
- Hvordan man takler svære reaktioner
- Fokusområder efter samtalen, den opsagte medarbejder og kollegaerne
- De juridiske regler i forbindelse med en opsigelse, herunder opsigelsens saglighed og medarbejderens rettigheder og forpligtelser i forbindelse med opsigelsen.
Der vil være mulighed for at stille spørgsmål til underviserne undervejs i chatten – ligesom vi lægger vægt på, at deltagerne kan dele gode erfaringer.
Du vil få tilsendt et link til webinaret et par dage inden afholdelse.
Oplægsholdere

Pernille Taarup
Fagchef for HR og Ledelse
Dansk Erhverv

Mette de Voss
Personalejuridisk chef, advokat (L)
Dansk Erhverv