Spring til indhold

Danskernes Mad- og Indkøbsvaner

Opdag hvordan danskernes mad- og indkøbsvaner har transformeret sig dramatisk over de seneste 11 år. Vær med til at dykke ned i nye tendenser og adfærdsændringer, der kommer til at præge din forretning i 2024.
Event
Konference

Danskernes Mad- og Indkøbsvaner

Dansk Erhverv, Børsen, Slotsholmsgade, 1217 København K
Gem
Indhold

Opdag hvordan danskernes mad- og indkøbsvaner har transformeret sig dramatisk over de seneste 11 år.

Vær med til at dykke ned i nye tendenser og adfærdsændringer, der kommer til at præge din forretning i 2024.

Siden 2012 har vi undersøgt danskernes mad- og indkøbsvaner. Senest i 2019. Der er sket meget i de mellemliggende år og vi er derfor glade for at kunne invitere til en opdatering af analysen anno 2024.

Analysen fra Drum CPH, Annalect, YouGov og Dansk Erhverv dykker ned i de store forandringer, der sker i danskernes mad- og indkøbsvaner og er seneste skud på stammen i rækken af analyser, vi har gennemført siden 2012.

Analysen dykker ned i de store forandringer, der sker i danskernes mad- og indkøbsvaner og er seneste skud på stammen i analysen fra Drum CPH, Annalect, YouGov og Dansk Erhverv. Analysen blev også gennemført i 2019 og 2012, og dermed giver den nye undersøgelse fra 2023 indblik i fortsatte trends og nye skift i danskernes forbrugsmønstre over de seneste 11 år.

Analysen afslører bl.a. et fald i interessen for madlavning og et mindre fokus på sundhed. Forbrugere vælger oftere bekvemmelighed, hvilket ses i en stigning i brugen af færdigretter, måltidskasser og online shopping. Til trods for økonomiske udfordringer er der dog også en ændring i danskernes syn på lavpris og tilbud, hvilket indikerer en ændret prioritering i forbrugsmønstre.

Mød bl.a. Funktionalisten, nu den største segmentgruppe, som lægger vægt på effektivitet og tidsbesparelse i deres indkøb, Den Samvittighedsfulde, som forsøger at balancere et travlt familieliv med bæredygtighed, Levemunden som primært går op i god smag og kvalitet og Tilbudsjægeren som elsker jagten på den gode handel. Udviklingen i analysen peger på et dynamisk forbrugsmønster i Danmark, hvor værdier og samfundsmæssige tendenser fortsat former vores adfærd og valg.
Forbrugerne har tilpasset sig både økonomiske og samfundsmæssige forandringer, hvilket afspejler en alsidig og fleksibel tilgang til mad og indkøb. Desuden vil du blive opdateret på nogle af de vigtigste tendenser indenfor retail- og FMCG-markedsføring.

Afholdes i samarbejde med

  • 09.00 - 09.15

    Velkommen

    09.00 - 09.15
    Brian Mikkelsen

    Adm. direktør

    Dansk Erhverv

  • 09.15 - 10.30

    Danskernes mad- og indkøbsvaner

    09.15 - 10.30
    Claus Andersen

    Adm. direktør

    Drum CPH

    Beskrivelse

    Claus Andersen er direktør for Drum CPHog Hearts & Science. Meden baggrund i sociologi har Claus de seneste 15 år arbejdet medforbrugerindsigter og kommunikationsstrategi.

  • 10.30 - 11.00

    Pause

    10.30 - 11.00
  • 11.00 - 11.30

    Brandets betydning i tumultariske tider

    11.00 - 11.30
    Morten Petersen

    DIrector

    Annalect Consumer

    Beskrivelse

    Morten har de seneste 7 år beskæftiget sig danskernes forbrugsvaner, samt arbejdet med og rådgivet nogle landets største brands inden for retail på baggrund af kvalitative og kvantitative metoder

  • 11.30 - 12.00

    Retail media - Nye muligheder i kampen om hyldepladsen

    11.30 - 12.00
    Peter Loell

    Director

    OMG

    Beskrivelse

    Igennem sine 30 år i medie- og marketingbranchen har Peter rådgivet sine kunder om det seneste indenfor teknologi & innovation, og hvordan det kan fremme forretningen.

Kontakt

Kursus og Event

Åbningstider på telefonen er hverdage mellem kl. 8 - 16.