{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
19. maj 2015
Selvom tyskerne ikke har en forbrugerombudsmand, som vi kender det fra Danmark, så er håndhævelse af reglerne tilsyneladende endnu mere effektiv og striks end herhjemme.
Forbrugerorganisationer og andre erhvervsdrivende, der opdager, at en web-butik ikke overholder oplysningsforpligtelserne efter forbrugerrettighedsdirektivet, e-handelsdirektivet, persondatareglerne mv. har mulighed for at sende en ”Abmahnung” med et erstatningskrav. En abmahnung er et ”trusselsbrev” fra en advokat, med et krav om at ændre praksis og et erstatningskrav. Er man ikke enig i kravet, kan det indbringes for retten.
Abmahnungen er ofte anvendt i Tyskland: Hver 3. web-shop oplevede i 2014 at få en abmahnung, og hver 6. af disse abmahnungen var på 2.000 euro eller derover.
Händlerbund anbefaler, at man evt. tester markedet via en af de mest anvendte markedspladser i Tyskland (eBay.de anbefales som den bedste for begyndere).
Tyskerne er meget aktive på sociale medier:
I Tyskland er den, der markedsfører et produkt ansvarlig for, at der oprettes en detail-emballage ordning. Der findes forskellige udbydere bl.a. Grüner Punkt. Afgiftssatser og indberetningsfrekvens afhænger af eksportvolumen. Der skal som minimum betales 140 euro om året.
Det er muligt at få hjælp via et medlemskab af Händlerbund, hvor man kan få juridiske tekster/handelsbetingelser mv., juridisk rådgivning osv. Der findes forskellige medlemsordninger til forskellige priser, alt efter behov.
Læs mere hos Händlerbund (tysk)
Læs Eksportrådets magasin Eksportfokus 1/2014 om Tyskland
Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk