; ;
Gemt

Medlemmerne spørger om transportskader

16. august 2016

Kan netbutikker kræve, at kunden straks klager, hvis vaskemaskinen er blevet bulet under transporten? Og hvad er rimelig tid? 

Hvis en vare er skadet under transporten til forbrugeren, er varen mangelfuld, og kunden vil typisk have krav på ombytning.

En netbutik holdes normalt skadesløs for transportskader af sin transportør, hvis netbutikken reklamerer til transportøren inden for 48 timer over synlige transportskader – ellers inden for 7 dage.

Problemet er bare, at kunden ikke altid undersøger varen, lige når han eller hun modtager den.

Det fremgår af købeloven, at kunden skal reklamere ”inden rimelig tid” for at kunne gøre krav gældende overfor sælgeren. Efter købeloven er to måneder altid ”rimelig tid.” Efter Forbrugerklagenævnets praksis kan ”rimelig tid” dog også være endnu længere tid.

Derfor kommer mange netbutikker i klemme og sidder tilbage med aben, når kunden ikke straks reklamerer over transportskadede varer.

Det er ikke lovligt at kræve, at kunden straks reklamerer, hvis varen er transportskadet. Hvis det fremstår som en pligt, eller hvis I ligefrem skriver, at kunden kun har ret til ombytning, hvis han reklamerer inden fx 7 dage, overtræder I markedsføringslovens § 3 om vildledning.

Der er dog ikke noget i vejen for, at I anbefaler eller beder kunden om at reklamere hurtigst muligt, hvis varen er transportskadet. Men det bør samtidig fremgå, at kunden bare skal reklamere inden rimelig tid, og at en reklamation, der fremkommer inden for 2 måneder efter leveringen, altid er rettidig.

Det kan ligefrem være en fordel for kunden at reklamere hurtigt, da der så ikke kan opstå tvivl om, hvorvidt det var en transportskade eller kunden selv, der har beskadiget varen.

Måske kan I motivere kunden til at klage hurtigt ved at tilbyde dem, der straks reklamerer over en transportskade en rabat eller en anden fordel. Det skal bare fremgå tydeligt, at kunden ikke mister sine rettigheder efter købeloven, hvis han eller hun ikke straks reklamerer.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent