; ;
Gemt

Medlemmerne spørger: Genopstår fortrydelses-retten, når en vare ombyttes?

12. december 2016

Hvis en vare er købt på nettet, og den ombyttes på grund af en mangel, kan kunden så fortryde den ombyttede vare?

En forbruger havde købt et køleskab i en webbutik. Desværre viste det sig, at der var en fejl ved køleskabsdøren, og 2 måneder efter købet blev køleskabet ombyttet til et tilsvarende køleskab i overensstemmelse med købelovens regler. Da kunden modtog det ombyttede køleskab, meddelte hun den erhvervsdrivende, at hun ville fortryde købet.

Den erhvervsdrivende ville derfor vide, om fortrydelsesretten ”genopstår” ved ombytning.

Svaret er nej!

Når der indgås en aftale om køb af en vare ved fjernesalg, har forbrugeren 14 dages fortrydelsesret efter forbrugeraftaleloven. Fortrydelsesretten løber fra kunden får varen i fysisk besiddelse.

Hvis varen ombyttes efter købelovens § 78, fordi den oprindeligt leverede vare var mangelfuld, bliver der ikke indgået en ny fjernsalgsaftale, og der løber derfor ikke nogen ny fortrydelsesfrist.

Har den erhvervsdrivende derimod ikke oplyst korrekt om fortrydelsesretten på et varigt medium, efter forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 9, løber fortrydelsesretten videre i indtil 1 år og 14 dage. I den situation vil forbrugeren stadig kunne udnytte sin fortrydelsesret. Det er derfor meget vigtigt at give korrekte oplysninger om fortrydelsesretten.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent