Spring til indhold

Medlemmerne spørger om prisnedsættelser

13. juni 2016

Vi kender det alle sammen. Vi har lige tegnet et teleabonnement, et avisabonnement, købt en vaskemaskine eller lignende, og så ser vi, at der kører en kampagne med meget lavere priser. Hvad siger reglerne?

Flere medlemmer skriver i deres handelsbetingelser, at ”priserne er dagspriser”, og et medlem spurgte for nylig, hvad en kunde har krav på, hvis prisen for varen bliver sat ned kort tid efter købet.

Det er prisen på købstidspunktet, der er afgørende for, hvad kunden skal betale for en vare eller en tjeneste. Det følger af almindelige juridiske regler, og du er ikke forpligtet til at lade en senere prisnedsættelse komme kunden til gode. Du behøver heller ikke skrive i dine handelsbetingelser, at ”priserne er dagspriser” eller lignende.

Bliver prisen for varen eller tjenesteydelsen sat ned kortere tid efter købet, kan man dog som nethandler risikere, at kunden beslutter sig for at udnytte sin fortrydelsesret, hvis den stadig er gældende evt. for blot at købe varen igen. I den situation bør man overveje, om det bedre kan betale sig, at give kunde en prisreduktion frem for at skulle håndtere en returvare.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Sidste nyt fra Dansk Erhverv i din indbakke

Få seneste nyt om digital handel

Når du tilmelder dig nyheder fra Dansk Erhverv, giver du samtykke til at modtage faglige og politiske nyheder og analyser, samt efter omstændighederne tilbud om kurser, netværk, konferencer og andre events, der i nogle tilfælde leveres af eller i samarbejde med vores partnere. Du vil også kunne modtage information om rabat på produkter og services i vores medlemsfordelsprogram.

Indtast dit fornavn
Indtast dit efternavn
Indtast en gyldig email

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet. Læs mere om vores persondatapolitik her.