{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Danmarks Statistik har offentliggjort tal for udviklingen i detailsalget i danske butikker frem til og med november. Tallene for november er selvfølgelig særlig interessant på grund af Black Friday, som vi danskere har taget til os i de senere år.
dagens økonomiske kommentar af økonom Jonas spendrup meyer
Fornylig fik vi også tal for en anden forbrugsindikator, nemlig dankortomsætningen, som indikerede en stigning i forbruget fra oktober til november. Med de nyeste tal for detailsalget har vi dog et mere tydeligt billede af forbrugsudviklingen i november.
De nyeste tal viser, at detailsalget steg med 1,3 pct. fra oktober til november, når der tages højde for prisudvikling og sæsonudsving. Det var især salget af tøj og sko mv. der trak salget op med en stigning på 4,4 pct. i forhold til oktober. Salget af fødevarer og andre dagligvarer var stort set uændret, hvilket indikerer at Black Friday har trukket tøjsalget og dermed detailsalget op i november. Ser man på ændringen de seneste 3 måneder er detailsalget steget med 0,3 pct. ift. perioden juni-august.
Detailsalgstallet for oktober viste et ret kraftigt fald i forhold til september, så allerede dengang var der indikationer på, at vi havde beholdt pungen i lommen i håb om at fange det gode tilbud i november. Dertil kommer, at vi danskere gik ind i Black Friday-måneden i godt humør målt på forbrugertilliden. Det gav dengang håb om, at vi ville se et løft i forbruget her i de forbrugstunge måneder sidst på året.
Med stigningen i detailomsætningen i november, kunne det godt se ud til, at det var lige præcis, hvad vi gjorde. Dertil kommer, at vores indkøbsmønstrer op til jul har ændret sig efter Black Fridays indtog i Danmark. Mange af os har skubbet nogle af julegaveindkøbene fra december til november. Det medfører dog også, at vi bliver nødt til at vente på salgstallene for december, før vi kan gøre endelig status over Black Fridays betydning for forbruget.
Generelt set har forbruget i gennem 2017 ligget højere end i 2016. Dog har udviklingen, lidt overraskende, været en smule nedadgående siden 1. kvartal. Med reallønsvækst, stigende beskæftigelse og højere huspriser er der ellers rigelig med medvind til det private forbrug. Vi tror dog også på, at forbruget kommer op i højere gear i årets sidste kvartal, og indtil videre indikerer tallene for 4. kvartal også, at det private forbrug er på vej tilbage på sporet igen.