Gemt

Fjernelse af gebyr for ordinær fødevarekontrol i engrosvirksomheder

Med erhvervs- og iværksætterpakken fritages engrosvirksomheder fra 1. januar for betaling for den ordinære fødevarekontrol. Få overblikket over det samt andre ændringertil Fødevarestyrelsens betalingsbekendtgørelse her.

Nyhed

I dag betaler ca. 5.300 engrosvirksomheder for et ordinært kontrolbesøg. Enkelte engrosvirksomheder vil fortsat skulle betale pga. en række EU-fastsatte minimumstakser o.l., ligesom der fortsat er betaling for opfølgende kontrolbesøg samt kampagnekontroller, hvilket dog gælder for alle fødevarevirksomheder.

Fødevarestyrelsen estimerer, at regulering af alle taksterne samt gebyrafløftning af ordinær kontrol i hovedparten af alle engrosvirksomhederne (36 mio. kr.) samlet set vil medføre en årlig omkostningsreduktion på ca. 22,5 mio. kr. for erhvervet.

Fjernelsen af gebyret for ordinær fødevarekontrol i engrosvirksomheder fremgår af udkastet til en opdateret bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v., som Fødevarestyrelsen netop har sendt i høring. Udover gebyrafløftningen indeholder den følgende ændringer i forhold til den nuværende bekendtgørelse:

  • Som et led i aftalen om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer mellem Regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre er det besluttet at fritage ordinær fødevarekontrol efter frekvens i de fleste typer af engrosvirksomheder på fødevareområdet fra betaling af kontrolgebyrer. Fritagelsen vedrører ikke slagterier jf. kapitel 2 og § 26 i udkastet samt kødvirksomheder med hyppig kontrol jf. § 27 i udkastet. Se evt. mere i udkastet i § 25 i linket nedenfor.
  • Fritagelsen vedrører kun ordinær engroskontrol efter frekvens og ikke øvrige gebyrer, herunder den årlige betaling til Fødevarestyrelsens kampagnekontrol og Fødevarerejseholdet jf. §§ 30 og 65 i udkastet.
  • For visse former for produktion er der i kontrolforordningens bilag IV fastsat minimumstakster baseret på produktionsmængder. Virksomheder, der er omfattet af disse bestemmelser, kan ikke fuldt ud fritages for betaling for ordinær kontrol. Det vil derfor være nødvendigt for sådanne virksomheder at opkræve kontrolafgifter svarende til minimumstaksterne, og disse virksomheder vil i lighed med hvad der gælder for betalingen til finansiering af restkoncentrationskontrol og foderstofkontrol skulle indberette produktionsmængder til Fødevarestyrelsen jf. §§ 28-29 i udkastet. Fødevarestyrelsen vil tage skridt til at sikre en afklaring af den specifikke fortolkning af nogle af minimumstaksterne i kontrolforordningen.
  • Den præcise fremgangsmåde ved indberetning af produktionsmængder og beregning af kontrolafgift for virksomheder omfattet af minimumstakster vil blive fastlagt og offentliggjort på Fødevarestyrelsens hjemmeside snarest muligt efter bekendtgørelsens ikrafttræden og en afklaring af visse tvivlsspørgsmål er sket. Mængdeindberetninger påregnes at skulle omfatte kødopskæringsvirksomheder og virksomheder med forarbejdning
  • Da hovedparten af taksterne blev tilpasset til ændret omkostningsfordeling og genopretning af strukturel balance på visse ordninger pr. 1. juli 2017 blev der ikke ændret på takster, der er fastsat direkte i lovgivningen. Ændring af disse takster er sket ifm. vedtagelsen af finansloven for 2018. De justerede takster findes i §§ 22,30,65-66 og 75-76 i bekendtgørelsesudkastet.
  • Hovedparten af Fødevarestyrelsens takster er ydermere reguleret i overensstemmelse med udviklingen i priser og lønninger med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks.
  • § 41 i den gældende bekendtgørelse udgår, idet området nu er reguleret i bekendtgørelse om dyreejeres anvendelse af lægemidler til dyr samt offentlig kontrol og fødevarevirksomheders egenkontrol med restkoncentrationer.
  • Bestemmelserne om betaling for tilladelse til dyreforsøg er flyttet fra egen bekendtgørelse til denne jf. kapitel 14 i udkastet.
  • Enkelte steder er teksten præciseret, hvor den nuværende ordlyd har givet anledning til tvivl.

Du kan se hele udkastet til den nye betalingsbekendtgørelse her.


Hvis du har kommentarer til den nye bekendtgørelse, kan du sende et høringssvar til Fødevarestyrelsen senest d. 17. december 2017.

Kontakt

Kontakt