{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
En ny taxilov er på trapperne – bliv klogere på, hvad loven betyder for taxibranchen.
Den nye taxilov står til endelig vedtagelse d. 12. december 2017, og loven vil træde i kraft per 1. januar 2018. Taxiloven indeholder både fordele og ulemper for erhvervet. Vi gennemgår her de elementer af loven, der er mest værd at være opmærksom på:
Flere kørselstilladelser
Det er blevet besluttet fra politisk hold, at der skal distribueres flere kørselstilladelser i starten af 2018. Det skyldes, at Taxinævnet i København, der nedlægges fra nytår, ikke kan nå at distribuere flere inden fristen for lovens ikrafttræden. De nye kørselstilladelser bliver landsdækkende og uden geografisk begrænsning.
Nyt prisloft
Loven indebærer et nyt prisloft, som vi i Dansk Erhverv mener er for lavt. Forslaget ses nedenfor:
Det nuværende prisloft har medført, at priserne på taxikørsel er ens storset overalt – alle kører efter maksimaltaksten. Det er meningen, at det nye prisloft skal ændre på dette, men det finder vi ikke sandsynligt, da loftet er for lavt. ”Konsekvenserne af det lave prisloft bliver, at det bliver endnu sværere at finde en taxi udenfor de store byer, fordi at taxierne skal køre meget langt for at nå frem til kunden – og fordi at kunden ofte ikke skal køres særligt langt. Det bliver mange ubesatte kilometer, som kun startstaksten kan dække, og den er ikke høj nok”, forklarer Jesper Højte Stenbæk, Fagchef for Transport og Infrastruktur hos Dansk Erhverv.
Ekstra omkostninger for en række biltyper
Taxiloven indebærer også, at en række biler bliver omfattet af reglerne for udstyr til taxier og dermed skal installere taxameter, sædefølere mv. Det resulterer i ekstra omkostninger for flere virksomheder, og dette har man fra politisk side af valgt at se bort fra.
Evalueringsklausul – giv dit indspark til loven
Et positivt element ved taxiloven er, at den indebærer en evalueringsklausul. Dansk Erhverv vil sammen med medlemmer holde skarpt øje med markedets udvikling efter lovens ikrafttræden d. 1. januar 2018 og spille ind med ændringsforslag på de områder, hvor loven er uhensigtsmæssig. Har du lyst til at give dit besyv? Så kontakt fagchef Jesper Højte Stenbæk.