; ;
Gemt

Pas på med brug af ordet gratis

19. januar 2017

Forbrugerombudsmanden: Det er ikke lovligt at kalde modtagelse af en vare eller ydelse ”gratis”, når modtagelse af ydelsen forudsætter, at modtageren giver samtykke til nyhedsbrev.

En professionel sportsfotograf spurgte Forbrugerombudsmanden, om det ville være lovligt at tilbyde deltagere i et sportsarrangement ”gratis” billeder fra arrangementet, hvis modtageren giver samtykke til at få fotografens nyhedsbrev.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at man ikke kan bruge udtrykket ”gratis” eller ”0 kr. eller lignende”, når modtagelse af en gratis ydelse forudsætter, at modtageren giver samtykke til et nyhedsbrev. Baggrunden for Forbrugerombudsmandens svar var, at et sådant samtykke kan have en selvstændig økonomisk værdi.

Hvornår må du bruge udtrykket ”gratis”?

Du må kun bruge udtrykkene ”gratis”, ”0 kr.”, ”vederlagsfrit”, ”uden betaling” eller lignende, hvis varen eller ydelsen reelt er gratis.

Du må dog gerne kræve, at forbrugeren betaler det, det koster at få den gratis vare tilsendt (porto-udgifterne), og at reagere på tilbuddet (fx almindelig telefontakst). Men du må ikke kræve betaling for administration eller forhøjet porto.

Lovlige kombinationstilbud, hvor ”gratis” må bruges:

Du må gerne anvende udtrykket gratis som led i et kombinationstilbud, hvis det, der tilbydes gratis, reelt er gratis.  

Fx ”Køb en Play Station og få et gratis spil med i købet.” Det forudsætter dog, at du ikke sætter prisen op på den pågældende Play Station, således at spillet alligevel ikke er gratis. Du må også tilbyde en flaske shampoo med 25 % ekstra gratis, hvis der er 25 % mere shampoo i, end man normalt kan købe til den anførte pris.

Gratis er ikke længere kun et spørgsmål om, der skal betales penge for en vare eller en ydelse

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at hvis forbrugeren skal afgive persondata eller andet, der har en økonomisk værdi, kan man ikke lovligt bruge udtrykket gratis.

Du kan læse mere hos Forbrugerombudsmanden.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent