Hvem køber hvad?
Både de danske og europæiske forbrugere er glade for at putte varer i de digitale indkøbskurve. Men hvem shopper mest på nettet? Og hvad køber de? Gæt med og få svarene her.

I EU er det generelt flest mandefingre, der klikker på købsknappen. 57 % af mændene i EU har handlet på nettet i 2016, mens 53 % af kvinderne trykkede køb. I Danmark er det dog anderledes. Her har 83 % af kvinderne købt varer på nettet, mens 80 % af mændene har shoppet på nettet. Det viser en analyse fra Danmarks Statistik, som sammenligner internetbrugen i de forskellige EU-lande i 2016. (Al grafik er fra rapporten.)

Analysen viser også, at der er forskel på, hvad mænd og kvinder køber på nettet i EU. Mændene er glade for at fylde de digitale kurve med elektronik og software, mens kvinderne hellere putter tøj og læsestof i kurven. Husholdningsartikler er ligeså populære hos kvinder som hos mænd.

E-handel for alle aldre
Ifølge Danmarks Statistik har e-handlen fået godt fat i alle aldre. Det er mest populært blandt de 25-34 årige, hvor 72 % har handlet på nettet. De ældre er dog også godt med, da godt hver fjerde person i EU i alderen 65-77 år har handlet online. Det er en fordobling i forhold til 2010. I Danmark er den andel oppe på 59 %.

De unge shopper, de ældre rejser
Ser vi på, hvad de forskellige aldersgrupper køber online, er der ikke de store overraskelser. 69 % af de unge i alderen 16-24 år har købt tøj på nettet, og 24 % har købt computersoftware. De ældre (65-74 år) er knap så glade for at købe tøj og bruger i stedet penge på rejser. Således har godt halvdelen af de ældre købt en rejse online, mens det kun gælder for hver tredje unge.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk
Kontakt
