; ;
Gemt

Hvem køber hvad?

13. juli 2017

Både de danske og europæiske forbrugere er glade for at putte varer i de digitale indkøbskurve. Men hvem shopper mest på nettet? Og hvad køber de? Gæt med og få svarene her.

I EU er det generelt flest mandefingre, der klikker på købsknappen. 57 % af mændene i EU har handlet på nettet i 2016, mens 53 % af kvinderne trykkede køb. I Danmark er det dog anderledes. Her har 83 % af kvinderne købt varer på nettet, mens 80 % af mændene har shoppet på nettet. Det viser en analyse fra Danmarks Statistik, som sammenligner internetbrugen i de forskellige EU-lande i 2016. (Al grafik er fra rapporten.) 

Analysen viser også, at der er forskel på, hvad mænd og kvinder køber på nettet i EU. Mændene er glade for at fylde de digitale kurve med elektronik og software, mens kvinderne hellere putter tøj og læsestof i kurven. Husholdningsartikler er ligeså populære hos kvinder som hos mænd.

E-handel for alle aldre

Ifølge Danmarks Statistik har e-handlen fået godt fat i alle aldre. Det er mest populært blandt de 25-34 årige, hvor 72 % har handlet på nettet. De ældre er dog også godt med, da godt hver fjerde person i EU i alderen 65-77 år har handlet online. Det er en fordobling i forhold til 2010. I Danmark er den andel oppe på 59 %.

De unge shopper, de ældre rejser

Ser vi på, hvad de forskellige aldersgrupper køber online, er der ikke de store overraskelser. 69 % af de unge i alderen 16-24 år har købt tøj på nettet, og 24 % har købt computersoftware. De ældre (65-74 år) er knap så glade for at købe tøj og bruger i stedet penge på rejser. Således har godt halvdelen af de ældre købt en rejse online, mens det kun gælder for hver tredje unge.   

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent