{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
24. marts 2017
Det er helt normalt, at kunder køber flere forskellige varer på én gang – eksempelvis et par bukser og en jakke. Det er også normalt, at kunden fortryder dele af sit køb. Men har kunden så krav på at få leveringsomkostningerne tilbagebetalt? Det er sjældent muligt at dele leveringsomkostningerne på en fornuftig måde, og de fleste netbutikker har derfor valgt at fortolke loven således, at leveringsomkostningerne ikke skal tilbagebetales ved delvis fortrydelse af et køb.
Men hvad siger loven? Det spørgsmål stillede vi Forbrugerombudsmanden i efteråret 2016. Efter at have konsulteret Justitsministeriet og Europa Kommissionen har Forbrugerombudsmanden nu besvaret henvendelsen.
Forbrugerombudsmanden udtaler:
Forbrugerombudsmanden udtaler også, at vilkår skal være klart og tydeligt formulerede, og at de kan anses for urimelige – fx hvis kunden har betalt en højere pris for levering af varerne, end for varerne.
Positiv overrasket
”Det er overraskende, at loven ikke tillader forbrugere at fortryde et køb delvist. Men det glæder os, at Forbrugerombudsmanden er kommet til en konklusion, der er til at håndtere i praksis,” udtaler tidl. chefkonsulent i FDIH, Tina Morell.
Tjek dine handelsbetingelser!
Forbrugerombudsmandens udtalelse betyder, at mange netbutikker skal ændre i deres handelsbetingelser:
”Vi ved, at vores medlemmer stort set altid tilbyder kunderne delvis fortrydelse. De skal derfor skrive klart og tydeligt i deres handelsbetingelser, at kunden ikke har krav på tilbagebetaling af leveringsomkostninger ved delvis fortrydelse, hvis det er tilfældet," forklarer Tina Morell.
Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk