;
Gemt

Danskerne går Black Friday i møde med højt forbrugshumør – rekord er mulig

Danmarks Statistik offentliggjorde onsdag tal for forbrugertilliden her i november. Forbrugertilliden er en god pejling på, hvor glade vi danskere er for at hive pungen op ad lommen, og der må vi sige, at vi danskere synes at have fundet forbrugssmilene frem. Forbrugertilliden steg således fra 7,1 i oktober til 7,6 i november.

Nyhed

Stigningen fra oktober til november var ikke i sig selv imponerende, men niveauet for forbrugertilliden er højt, hvilket klart indikerer forbrugsfremgang. Det var særligt vurderingen af landets økonomiske situation, som steg frem oktober til november, mens vurderingen af familiens egen økonomiske situation faldt en smule. Det er dog værd at understrege, at forbrugertilliden på alle parametre ligger højt.

Tallene er for november. November er rent forbrugsmæssigt blevet meget vigtig over de seneste år i takt med, at vi danskere har taget Black Friday shoppe traditio-nen til os. Black Friday er på kort til blevet årets største shoppedag og med det høje niveau for forbrugertilliden, så er der grund til at forvente, at omsætningen på årets Black Friday kommer til at sætte rekord. Til sammenligning var forbrugertilliden i november 2016 kun på 0,9 – dagens tal var som nævnt på 7,6. Så der er ingen tvivl om at vi forbrugere er blevet i væsentligt bedre humør over det seneste år.

Det høje niveau for forbrugertilliden har været med til at sikre fremgang i det privat forbrug i år. Det er dog ikke sådan, at forbrugsvæksten er særligt høj målt i forhold til indkomstudviklingen. Forbrugskvoten, dvs. den andel af vores indkomst, som vi forbruger, er da også fortsat meget lav. Der er fin plads i langt de fleste familiers budgetter til at forbruge mere, men finanskrisen har gjort os mere forsigtige – fak-tisk nærmest overforsigtige. Vi behøver derfor heller ikke at være bekymrede over forbrugsoptimismen, det er et godt tegn.