Gemt

Ny vejtransportpakke fra EU

EU-kommissionen har netop offentliggjort anden del af Vejtransportpakken (The Clean Mobility Pacage). Fokus er på Co2-udlejdning og alternative drivmidler.

Nyhed

EU-Kommissionen offentliggjorde anden del af deres Vejtransportpakke (The Clean Mobility Package/CMP) den 8. november 2017, hvor der er fokus på CO2-udledning fra nye personbiler og varevogne, alternative drivmidler, kombineret transport samt adgangen til markedet for international buskørsel.

C02-reduktion
EU har længe haft nedsættelse af CO2-udslippet i Europa som et klart indsatsområde. Tidligere på året fastsatte Kommissionen sin lavemissionsmobilitetsstrategi og et individuelt reduktionsmål for hvert enkelt EU-land.

Reduktionsmålene i CMP er tilpasset, så de er med til at opfylde det samlede krav i Paris-aftalen, hvor EU samlet set skal have reduceret sin C02-udledning med 40 pct. i 2030. Det betyder i praksis, at den gennemsnitlige emission fra en bil eller varevogn skal være 30 pct. lavere i 2030 sammenlignet med 2021.

”Et ambitiøst og nødvendigt mål, der giver bilproducenterne og vejtransportbranchen gode muligheder for at omstille sig uden store omkostninger,” siger chefkonsulent hos Dansk Erhverv, Christoffer Greenfort

Alternative drivmidler
Alternative drivmidler er helt centralt for at nå reduktionsmålene. Der er derfor stort fokus på disse, og CMP indeholder et selvstændigt afsnit om ”Battery Initiative”, der skal være med til at sikre, at EU bliver førende indenfor batteriteknologi til transportområdet.

”Det er vigtigt at sprede forskning og initiativer ud, så der arbejdes med flere former for alternative drivmidler og ikke kun el. De enkelte teknologier kræver infrastrukturinvesteringer – som f.eks. ladestandere og brinttankeanlæg – hvilket tager tid og penge at bygge, hvorfor det er vigtigt at være sikker på sit valg inden det træffes,” forklarer Christoffer Greenfort