;
Gemt

Stort fald i detailsalget i oktober

Fredag blev Black Friday 2017 skudt i gang. Allerede ved midnat var de første hjemmesider brudt ned og mange mennesker lå i kø foran de fysiske butikker. Hvad kunne være mere passende end, at vi også på denne handlens dag fik tal for udviklingen i detailsalget.

Nyhed

Vi har endnu ikke detailsalgstal for november, men tallene for oktober viser, at detailsalget faldt med hele 1,1 pct. fra september til oktober. Det var særligt tøjsalget som faldt – det faldt isoleret set med 5,8 pct. Det er bestemt ikke utænkeligt, at Black Friday spiller en rolle i relation til det store fald i tøjsalget. Mange har måske set frem til et godt tilbud på Black Friday og har dermed ventet med at købe den ny cardigan til den kom på udsalg. Vores indkøbsmønstrer ændres med Black Fridays indtog i dansk økonomi – og vi har endnu ikke mulighed for at tage højde for det ændrede forbrugsmønster via eksempelvis sæsonkorrektion. Vi er derfor nødt til at se salg i oktober, november og december under en hat, og det betyder desværre, at vi må væbne os med en vis portion tålmodighed, før vi kan fælde dom over forbrugsudviklingen. Tager vi salget af fødevarer, så var det stort set uændret fra september til oktober. Salget af fødevarer er ikke i noget videre omfang påvirket af Black Friday.

Trods faldet i detailsalget i oktober, så er detailsalget samlet set stort set uændret fra perioden maj-juli til august-oktober. Så der er under alle omstændigheder ikke tale om en dramatisk udvikling i det private forbrug.

Tidligere på måneden blev detailsalgsstatistikken revideret ganske kraftigt fra 2015 og frem til i dag.