Gemt

Danskerne har taget Halloween til sig

Næsten halvdelen af alle børnefamilier planlægger at gøre noget ekstra ud af Halloween i år, viser ny undersøgelse. Danskerne har taget højtiden til sig og det kan mærkes i detailhandlen, lyder det fra Dansk Erhverv.

Nyhed

Igen i år vil mange danskere sætte lys i græskar, klæde sig ud og pynte op til Halloween. Traditionen fra USA har for alvor fået tag i danskerne, og det slår igennem i detailhandlen. Det viser en ny måling fra Dansk Erhverv. Hver femte husstand vil gøre noget særligt ud af årets halloween og det betyder travlhed i butikkerne.

”Danske butikker er klar til Halloween, hvor hylderne bugner med slik, udklædningstøj og pynt. Næsten halvdelen af børnefamilierne gør noget særligt ud af Halloween, hvor de spiser græskar, pynter hjemmet og køber slik til ”trick or treat,” siger Matthias Vesterdal, politisk konsulent for Dansk Erhverv.

Han forklarer grunden til at danskerne har taget denne eller amerikanske tradition til sig med, at den appellerer relativt bredt.

”Vi nærmer os den mørke tid, og så behøver danskerne ikke mange undskyldninger for at pynte op og tænde stearinlys,” siger Matthias Vesterdal, der samtidig konstaterer, at Halloween er blevet udbredt i hele landet.

Passer godt i danskernes kalenderår

Halloween har også timingen med sig i forhold til resten af årets begivenheder.

”Halloween rammer lige midt i en lidt grå tid, hvor der ikke er nogen større, danske helligdage. Derfor er det ikke underligt, at både butikker og forbrugere har taget traditionen til sig. Butikkerne kan pynte op og tilbyde kunderne en helt anderledes købsoplevelse,” siger Matthias Vesterdal, og nævner Black Friday og Valentins Dag som lignende eksempler, hvor butikkerne har været med til at udbrede en ny højtid blandt danskerne.

”I lyset af den stigende internethandel, er det her fysiske butikker kan tilbyde noget, som netbutikker har svært ved at matche. Derfor gør flere og flere butikker også generelt noget ud af traditioner og helligdagene,” siger han.

Læs hele analysen her

Kontakt

Handel

Matthias Korth Vesterdal

Chefkonsulent