Gemt

Bæredygtighed skal sikre modeeksporten

Danske modeprodukter er i høj kurs i udlandet, og de seneste beregninger fra Dansk Erhverv viser, at der er et stort uudforsket vækstpotentiale i bæredygtig mode. Når regeringen i nærmeste fremtid nedsætter et nyt vækstteam for kreative erhverv, er det oplagt at tage fat her.

Nyhed

Debatindlæg bragt i Jyllands-Posten den 6. april 2018.

Af Nikolai Klausen, direktør i Wear og Charlotte Enevoldsen, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Siden 2013 har der været en konstant stigende udvikling i dansk modeeksport, og i 2017 nåede eksporten af tøj og sko op på 33 mia. kr. svarende til 4,8 pct. af den samlede vareeksport. Væksten skyldes især en øget interesse for dansk mode i Tyskland og Holland, som begge er frontløbere i kampen for mere bæredygtighed. Det kommer derfor heller ikke som nogen overraskelse, at den danske modebranche oplever et øget pres fra udlandet om, at efterleve internationale krav for virksomhedernes samfundsansvar. Eksempelvis bliver der stillet krav til kemikaliehåndtering, ansvarlige miljø- og arbejdsforhold i leverandørkæden og dokumentation og transparens.

Derfor er en bæredygtig eksportsucces ikke givet på forhånd, da omstillingen selv sagt kræver mange ressourcer, som de mange små og mellemstore virksomheder i modebranchen ikke umiddelbart har. Mange virksomheder efterlever således deres internationale kunders krav på en ad-hoc basis, hvilket gør indsatsen usammenhængende. En strategisk sammenhængende indsats, og derved økonomisk gevinst, ligger udenfor den enkelte virksomheds kompetencer, og er kun mulig, hvis der sættes ind på brancheniveau.

Hvis det bæredygtige eksportpotentiale virkelig skal få luft under vingerne, kræver det altså en samlet indsats. Her kunne regeringen med fordel samarbejde med modebranchen om at udforme et program for mere bæredygtig produktion, der kan øge danske modevirksomheders internationale konkurrenceevne. Helt konkret kan man sammensætte kompetenceforløb, som klæder virksomhederne ordentligt på i mødet med internationale retningslinjer og kundernes krav.

Derudover er der også et stort behov for at skabe et overblik over junglen af miljømærker, så den enkelte virksomhed lettere kan vende dem til en konkurrencemæssig fordel og skabe værdi til gavn for den danske samfund.

Kontakt

Handel

Nikolai Klausen

Politisk konsulent/sekretariatschef
Medarbejderprofil