Gemt

E-handel: Hvad bruger vi penge på?

Der ryger tøj, sko og elektronik i den digitale indkøbskurv. Fire ud af ti kroner går til danskernes foretrukne e-varegrupper.

Nyhed

Dansk Erhverv | Handel | 25. april 2018

Danskerne e-handlede tøj og sko for 8,5 mia. kr. i 2017 – og elektronik for 8,5 mia. kr. Med andre ord går fire ud af ti kroner af danskernes samlede e-handel til de tre varegrupper, der dermed fortsat er danskernes foretrukne.

Kvinder køber sko og tøj – og mænd køber elektronik
Tøj og sko er klart de mest populære varer at smide i den digitale indkøbskurv, når danske kvinder e-handler. Næsten hver tredje vare, som kvindelige e-handlere købte i 2017, var enten sko eller tøj – efterfulgt af personlig pleje, lægemidler og kosttilskud.

Hos mændene er det især elektronik, der hitter. Hvert fjerde e-køb foretaget af en mand er elektronik. På mændenes andenplads ser vi tøj og sko. Derudover er varegrupperne hvidevarer og husholdningsartikler samt dagligvarer, der var i top 5 i 2016, blevet skiftet ud med fysisk levering af musik, film og spil samt produkter til personlig pleje, lægemidler og kosttilskud i 2017 hos de mandlige e-handlere.



Tøj og sko er de mest populære varetyper på tværs af alder, målt på antal køb, bortset fra i aldersgruppen 60+, hvor førstepladsen bliver indtaget af elektronik. Den største andel af køb af tøj og sko er blandt de yngre. Elektronik og produkter til personlig pleje figurerer også i top 5 for alle aldersgrupper, imens bøger, som noget nyt i forhold til 2016, indgår i top 5 for alle, bortset fra de 30-39-årige, som også er den gruppe, der ofte har små børn og dermed sandsynligvis heller ikke i samme grad har tid til at læse. Til gengæld figurerer varegruppen ”legetøj og udstyr til børn” for denne aldersgruppe.


Sport og fritid er i top 5 for folk i 40’erne og 50’erne, hvilket sandsynligvis skyldes, at disse grupper typisk har flere penge mellem hænderne og har råd til dyrere sportsgrene. Hvidevarer og husholdningsartikler er som den eneste varegruppe i top 5 for 60+.

Læs hele Dansk Erhvervs e-analyse