Gemt

Møde med skatteministeren om kinapakker

Danske netbutikker udkonkurreres af udenlandske netbutikker, som snyder med moms, produktsikkerhed og forbrugerregler. Efter mødet med Dansk Erhverv har skatteministeren lovet at se nærmere på kontrol og sanktioner.

Nyhed

Dansk Erhverv | E-HANDEL 19. april 2018

Fredag den 13. april var Dansk Erhverv sammen med FDIH til møde med skatteminister Karsten Lauritzen for at bede om fair konkurrencevilkår for danske netbutikker og forklare ham, at det haster.

10 mio. forsendelser alene fra Kina havnede sidste år hos Post Nord, og det tal ser kun ud til at stige. Danskerne køber med store fornøjelse billige varer på udenlandske netbutikker. Det er alt fra kosmetik og legetøj til avancerede kameraer og tøj. Problemet er bare, at mange af disse hjemmeside ikke betaler moms – flere snyder åbenlyst ved at prale med, at deres forsendelser sjældent stoppes i tolden og love ”momsfri garanti”, hvis det skulle ske. Ofte overholdes kravene til produktsikkerhed og forbrugerrettigheder heller ikke.

Danske virksomheder skal kunne tåle konkurrence, men det skal være på lige vilkår. Dansk Erhverv har gennem snart en årrække påpeget problemerne med e-grænsehandel og løbende spillet eksempler på snyd ind til SKAT. Men vi oplever ikke, at problemet bliver taget tilstrækkelig alvorligt. Det var baggrunden for, at vi havde bedt om et møde med Skatteministeren.

Følg Sverige og fjern bagatelgrænsen
Første budskab til skatteministeren var, at Danmark skal følge Sverige og fjerne den bagatelgrænse der betyder, at der ikke skal betales moms, hvis forsendelsen fra et 3. land har en oplyst værdi under 80 kr. Det inviterer til snyd, og ifølge PostNord har over halvdelen af forsendelserne fra Kina en oplyst værdi på under 80 kr. Bagatelgrænsen skal i henhold til nye EU-regler alligevel fjernes i 2021, men det er for lang tid at vente. Mange danske butikker kan nå at lukke inden da.

Sverige fjernede bagatelgrænsen 1. marts i år. Det har konkret betydet, at alle forsendelser fra den dato pålægges moms og et importgebyr på 75 SEK, der skal dække administrationen. Det har allerede haft flere effekter. Svenske medier beretter at der 17. april lå 400.000 uafhentede pakker, som skal sendes retur til afsenderen. Grunden til, at de ikke er blevet hentet, er formentlig, at prisen ikke længere er attraktiv, når der skal betales moms og importafgift. Flere udenlandske netbutikker har meldt, at de ikke længere vil sende til Sverige.

Gennemfør kontrolkampagner
Andet budskab til ministeren er øget kontrol med forsendelser fra Kina og andre 3. lande. Eksempelvis ved at gennemføre kontrolkampagner, hvor man undersøger alle pakker fra firmaer, hvor der er begrundet mistanke om snyd.
Det vil også give et overblik over, hvor stort problemet er – et overblik, som kan bruges til at tilrettelægge den fremtidige kontrol mere effektivt. Kontrollen er i nemlig stadig primært indrettet efter kontrol af virksomheder og tager ikke tilstrækkelig højde for den private e-handel.

Samarbejde på tværs af myndigheder
Tredje budskab til ministeren er at igangsætte et projekt med deltagelse af andre berørte myndigheder, herunder Sikkerhedsstyrelsen, Kemikaliekontrollen og Forbrugerombudsmanden. De virksomheder, der snyder med moms, snyder typisk også med produktsikkerhed og forbrugerbeskyttelsesregler. Et sådant projekt skal også klarlægge om regler og sanktionsmuligheder er gode nok.