Gemt

EU: Indfør tårnhøje bøder for overtrædelser af forbrugerlovgivningen

Bøder på 4 % af omsætningen og et opgør med forbrugerens ret til at fortryde et køb efter varen er taget i brug. EU har lanceret et nyt forbrugerpolitisk udspil.

Nyhed

Dansk Erhverv | E-HANDEL - april 2019

EU-kommissionen har kaldt sin nye forbrugerpolitiske pakke for New Deal for Consumers, og hovedmålet med pakken er at sikre, at virksomhederne overholder reglerne.

Derfor ønsker Kommissionen, at alle lande vedtager regler, der sikrer, at der kan udstedes bøder på fire procent af virksomhedens omsætning i det land, der er berørt af virksomhedens regelbrud.

Hvis det vedtages, vil det i Danmark betyde en meget markant stigning i bødeniveauet - selvom Danmark ellers allerede har et højt bødeniveau.

Vil kæmpe imod tårnhøje bøder
Dansk Erhverv går ind for ensartet og effektiv håndhævelse af forbrugerreglerne, men vi finder et bødeniveau på 4 pct. for overtrædelse af forbrugerreglerne for ude af proportioner.
Vi vil kæmpe imod de tårnhøje bøder, da de slet ikke løser det reelle problem, som er, at det kniber med håndhævelsen af forbrugerbeskyttelsesregler i nogle medlemsstater.

I stedet for at indføre nye og meget højere bøder vil vi derfor opfordre Kommissionen til at gribe ind overfor lande, der konsekvent undlader at håndhæve reglerne.

Ellers risikerer vi, at de nye bøder alene vil blive udstedt i lande som Danmark, der allerede har et højt håndhævelsesniveau.

Nej! Du skal ikke kunne sende den brugte trøje retur
Lige siden vedtagelsen af forbrugerrettighedsdirektivet i 2013 har Dansk Erhverv påpeget det urimelige i, at forbrugerne kunne fortryde et netkøb, selvom de havde taget varen i brug.

Nu har Kommissionen endelig lyttet til os, og i New Deal for Consumers lægger de derfor op til, at reglen skal ændres.

Hvis Kommissionen kan få flertal for deres ændringsforslag, bliver det ikke længere muligt for forbrugerne at fortryde et netkøb, hvis varen er brugt mere, end hvad der ville være muligt i en fysisk butik.

Der lægges også op til at skabe større gennemsigtighed for platforme, en ændring af reglerne for gruppesøgsmål og mulighed for individuel erstatning ved overtrædelse af markedsføringsreglerne. Hvis du vil læse mere om de andre forslag i New Deal for Consumers og Dansk Erhvervs holdning til de enkelte elementer, kan du gøre det her:

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil