Gemt

Vigtigt med fokus på vækst i de kreative erhverv

Regeringen har netop nedsat et vækstteam for kreative erhverv. Vækstteamet skal beskæftige sig med, hvordan der skabes mere vækst i virksomheder, der beskæftiger sig med reklame, PR, kommunikation, mode, design, spil, musik, film, tv mv.

Nyhed

”I Dansk Erhverv arbejder vi for at styrke det kreative Danmark, og derfor er vi glade for at se, at regeringen har rettet opmærksomheden mod vækstpotentialet i de kreative erhverv”, siger Charlotte Enevoldsen, chefkonsulent Dansk Erhverv.

Kreative erhverv skaber værdi

De kreative erhverv beskæftiger ca. 141.000 medarbejdere i Danmark, og ifølge Dansk Erhvervs beregninger omsatte de kreative erhverv i 2016 for 326,9 mia. kroner, hvilket udgjorde 8,3 pct. af den samlede omsætning i alle brancher i Danmark.

”De kreative erhverv udgør en betydningsfuld del af dansk økonomi. Brancherne har været i fremgang i en årrække, og der er potentiale for endnu mere vækst, hvis de kreative erhverv bakkes op af fornuftige politiske tiltag på området”, vurderer Charlotte Enevoldsen.

I 2016 nåede eksporten op på 114,7 mia.kr, hvilket svarer til 8,4 pct. af dansk eksport.

”Kreative erhverv er vigtige for dansk eksport, men de er også vigtige som vækst- og innovationsdrivere i den offentlige sektor og andre brancher. Det sker for eksempel, når virtual reality anvendes til genoptræning i sundhedssektoren eller designmetoder bruges til organisationsudvikling, og derfor er der et stort behov for målrettet politik, som støtter de kreative erhverv”, siger Charlotte Enevoldsen.

Forslag til vækstteamet

Dansk Erhverv ser meget positivt på regeringens nye vækstteam for kreative erhverv og bidrager gerne til udviklingen af de kreative erhverv. Derfor kommer Dansk Erhverv med 23 konkrete forslag i udspillet Vækst i de kreative erhverv.

”Vækstteamet kan for eksempel se på mulighederne inden for øget brug af digitale forretningsmodeller og bedre beskyttelse af rettigheder på internettet. Det er også oplagt at lægge op til en ambitiøs eksportstrategi for kreative erhverv og forbedre processerne omkring offentlige udbud”, foreslår Charlotte Enevoldsen.

 

Baggrund

Regeringen har nedsat et vækstteam bestående af erhvervsfolk:

  • Jacob Holm, adm. dir. i Fritz Hansen A/S (formand)
  • Mona Juul, adm. dir. i Envision
  • Mathias Gredal Nørvig, CEO i SYBO
  • Christian Have, kreativ dir. I Have Kommunikation
  • Morten Strunge, CCO i Storytel Sweden AB
  • Mette Kynne Frandsen, CEO & Partner i Henning Larsen Architects
  • Michael Obel, producent og ejer af Thura Film og All Right Biografer
  • Troels Seidenfaden, ejer af Seidenfaden Design
  • Trine Jepsen, dir. i Fonden Nørre Vosborg
  • Bo Bjerggaard, ejer af Galleri Bo Bjerggaard
  • Kenneth Plummer, adm. dir. i Ronald A/S
  • Vigga Svensson, bestyrelsesmedlem i Vigga.AS A/S
  • Peter Lodahl, dir. for CPH Opera Festival og kongelig operasolist

Vækstteamet har fået et halvt år til at udarbejde et sæt anbefalinger til regeringen om, hvordan man kan styrke vækstvilkårene og øge produktiviteten i de kreative erhverv. Vækstteamet skal bl.a. se på mulighederne inden for digitalisering og nye forretningsmodeller.

Læs mere i Erhvervsministeriets pressemeddelelse.