{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Regeringen har fremlagt forslag til finanslov for 2019. Her gennemgår Dansk Erhverv en række forslag, der får direkte betydning for erhvervslivet.
Dansk Erhverv konstaterer, at der ikke er afsat midler til omstillingen til cirkulær økonomi.
Dette må vi formode skyldes, at der er afsat 60 mio. kr. over tre år i Erhvervsvækstpakken. Regeringen lancerer snarligt en handlingsplan for cirkulær økonomi. Dansk Erhverv håber, at denne er tilpas ambitiøs og målrettet til at styrke bredden af det danske erhvervsliv, herunder SMV, således at de kan udnytte de konkurrencemuligheder, der er iboende i den cirkulær økonomi.
Regeringen ønsker at gøre Danmark mere modstandsdygtigt over for cyberangreb og læk af fortrolige oplysninger, der kan svække danskernes sikkerhed. Der afsættes 35 mio. kr. i 2019, 25 mio. kr. i 2020 og 20 mio. kr. årligt i perioden 2021-2022 til en styrkelse af cyber- og it-sikkerheden i Udenrigsministeriet.
Dansk Erhverv: Avanceret cyberkriminalitet eskalerer
Vi genkender til fulde billedet af stadig hyppigere og mere avancerede angreb. De kriminelle har fundet nye og indbringende veje til at stjæle fra butikkerne. I de seneste år er de kriminelle flyttet ind på nettet, med nye og avancerede kriminalitetsformer. I 2012 var der cirka dobbelt så mange anmeldelser af butikstyverier, som der var anmeldelser om bedrageri. I 2017 var det omvendt.
Dansk Erhverv hilser derfor en styrket indsats i kampen mod økonomisk IT-kriminalitet velkommen. Regeringens cybersikkerhedsstrategi sætter særligt fokus på seks sektorer med samfundskritisk infrastruktur. Det er helt rigtigt med en ekstra indsats her, men vi må ikke glemme flertallet af danske virksomheder. De udgør ikke samfundskritiske infrastruktur, men for den enkelte bagermester og købmand koster det dyrt at holde lukket pga ubudne gæster via internettet. Dansk Erhverv forventer sig meget af det nye erhvervspartnerskab for it-sikkerhed.
Forbrugerombudsmandens bevilling forhøjes med 2,5 mio. kr. årligt fra 2018 og frem med henblik på at styrke arbejdet med forbrugerbeskyttelse.
Dansk Erhverv: Især brug for tilsyn med udenlandske netbutikker
Dansk Erhverv ser positivt på forhøjelsen. Vi har i en årrække påpeget behovet for at Forbrugerombudsmanden har ressourcer til at tilsyn med udenlandske netbutikker som markedsfører sig over for danske forbrugere, men som vildleder med deres prismarkedsføring og som ikke lever op til forbrugerbeskyttelsesreglerne. Det er kun sket i begrænset omfang, da grænseoverskridende sager er krævende.
Der afsættes ressourcer til at styrke kontrol og håndhævelse på flere områder, ligesom der afsættes midler til digital support.
Dansk Erhverv: Styrket support til virksomhederne
Dansk Erhverv ser positivt på at håndhævelsen styrkes. Det er vigtigt for at give virksomhederne lige konkurrencevilkår. Det samme gælder fokus på at styrke supporten til virksomhederne.
Sikkerhedsstyrelsen beskæres med 2,4 mio. kr.
Dansk Erhverv: Vigtig med ressourcer til kontrol afproduktsikkerhed
Danske handelsvirksomheder udsættes for urimelig konkurrence fra udenlandske netbutikker, som sælger til danske forbrugere uden at leve op til produktsikkerhedsreglerne. Det er vigtigt at der er ressourcer til kontrollen med produktsikkerhed i.f.t. privates e-handel, som i dag er næsten ikke-eksisterende.
Nævnenes Hus får mindsket sin bevilling med 2 mio. i 2019 og derefter med 10 mio. kr. indtil 2022.
Dansk Erhverv: Virksomhedernes retssikkerhed
Nævnenes Hus er en relativ ny styrelse som samler en række klagenævn under samme tag. Selvom der givet stadig er nogle synergier, der kan retfærdiggøre at bevillingen sænkes vækker de planlagte besparelser fra 2020 og frem bekymring. For Dansk Erhverv er det helt afgørende, at der er ressourcer til at sikre virksomhedernes retssikkerhed i klagesager.
Regeringen ønsker at fremme en mere sammenhængende offentlig digital service, der bl.a. giver borgeren et bedre overblik og medvirker til tryghed ved det offentliges brug af data
Dansk Erhverv: Det er positivt og helt rigtigt set, om end ikke så konkret udfoldet her. Ikke desto mindre en super vigtig dagsorden. Tillid er en afgørende forudsætning for det digitale samfund. Tidens vigtigste teknologi-trend er anti-tech, og en tillidskrise ville være knusende for den fortsat-te digitalisering. Det er ikke mindst vigtigt, fordi vi begynder at se ind i brug af eksempelvis kun-stig intelligens, hvor gennemsigtighed og demokratiske kontrol er sværere og derfor tilsvarende vigtig.
Regeringen ønsker derfor at gøre Danmark mere modstandsdygtigt over for cyberangreb og læk af fortrolige oplysninger, der kan svække danskernes sikkerhed. Der afsættes 35 mio. kr. i 2019, 25 mio. kr. i 2020 og 20 mio. kr. årligt i perioden 2021-2022 til en styrkelse af cyber- og it-sikkerheden i Udenrigsministeriet.
Dansk Erhverv: Vi genkender til fulde billedet af stadig hyppigere og mere avancerede angreb. Antallet af anmeldte butikstyverier har over de senere år været stabilt. Det samme kan man ikke sige om cyberkriminaliteten. De kriminelle har fundet nye og indbringende veje til at stjæle fra bu-tikkerne. I de seneste år er de kriminelle flyttet ind på nettet, med nye og avancerede kriminali-tetsformer. I 2012 var der cirka dobbelt så mange anmeldelser af butikstyverier, som der var an-meldelser om bedrageri. I 2017 var det omvendt. Dansk Erhverv hilser derfor en styrket indsats i kampen mod økonomisk IT-kriminalitet velkommen.
Regeringens cybersikkerhedsstrategi sætter særligt fokus på seks sektorer med samfundskritisk infrastruktur. Det er helt rigtigt med en ekstra indsats her, men vi må ikke glemme flertallet af danske virksomheder. De udgør ikke samfundskritiske infrastruktur, men for den enkelte ba-germester og købmand koster det dyrt at holde lukket pga ubudne gæster via internettet. Dansk Erhverv forventer sig meget af det nye erhvervspartnerskab for it-sikkerhed.
Regeringen afsætter i alt 102 mio. kr. i 2019 til bedre bredbåndsdækning rundt om i landet (inkl.
administration).
Dansk Erhverv: Det er positivt at regeringen arbejder for at fremme bredbåndsdækningen i hele landet. Den bedste vej til bedre bredbåndsdækning er dog at fjerne barrierer for de private sel-skabers investeringer og udrulningsplaner. Det skal være billigere og mindre administrativt byr-defuldt at udrulle bredbånd, så de private selskaber kommer endnu længere for de ca. 7 mia. kr., de årligt investerer i teleinfrastruktur.
Regeringen ønsker som led i Sammenhængsreformen en reform af god ledelse i den offentlige sektor.
Dansk Erhverv: Det er positivt, at regeringen retter fokus på bedre ledelse i den offentlige sektor. Der er gode muligheder for at løfte ledelseskvaliteten i den offentlige sektor yderligere. Det er vigtigt for at sikre, at vi får en mere effektiv offentlige sektor, der leverer bedre velfærd til bor-gerne. Nu er det afgørende, at regeringen arbejder for at sikre, at bl.a. de anbefalinger, som Le-delseskommissionen har fremlagt, ikke blot bliver ved snakken, men føres helt ud i livet og im-plementeres effektivt. I det arbejde kan regeringen med fordel samarbejde med rådgiverbran-chen, der besidder stor erfaring og ekspertise inden for netop ledelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor.
Regeringen vil styrke erhvervslivet og prioriterer en opfølgning på de anbefalinger, som regeringens vækstteam for kreative erhverv kommer med senere på året.
Dansk Erhverv: Der er et stort potentiale i at styrke de kreative erhverv i Danmark, og det er positivt, at regeringen planlægger en opfølgning på vækstteamets anbefalinger.
Regeringen ønsker at afsætte midler til at forberede og igangsætte en modernisering af skattevæ-senets legacy-it-systemer. Midlerne anvendes bl.a. til at understøtte fortsat stabil drift af itsyste-mer og til at opbygge kapacitet i skattevæsenet til at påbegynde arbejdet med at modernisere
it-systemer på centrale områder.
Dansk Erhverv: Danmark har digitaliseret siden 1960’erne, og der er grænser for hvor meget vi kan strække gamle systemer til møde nye krav. Der er derfor brug for nye investeringer på den di-gitale understøttelse af den offentlige forretning.
Regeringen foreslår at styrke Erhvervsstyrelsens kontrol og dermed indsats mod brodne kar på sel-skabs- og regnskabsområdet med sigte på at sikre fair og lige konkurrencevilkår for de lovlydige virk-somheder og for at styrke tilliden til erhvervslivet generelt.
Dansk Erhverv støtter dette forslag fuldt ud, da tilliden til etablerede selskaber og afgivne regnska-ber er en helt afgørende forudsætning for et velfungerende erhvervsliv og samfund som helhed.