; ;
Gemt

Medlemmerne spørger: Kan danske kunder købe i vores tyske netbutik til tysk moms, når geoblocking træder i kraft?

28. august 2018

Ifølge en tysk jurist er en danskejet tysk netbutik, der kun sælger til tyskere, forpligtet til også at sælge til danskere, når forordningen om geoblocking træder i kraft d. 3. december 2018. Har den tyske jurist ret?

FDIH rådførte sig med vores tyske helpdesk, Njord Law Firm, da vi erfaringsmæssigt ved, at man i Tyskland ofte fortolker reglerne noget mere restriktivt end i andre EU-lande.

Ifølge Njord betyder de nye regler et forbud mod at diskriminere EU-borgere på baggrund af deres bopæl, nationalitet eller hjemsted ved bl.a. salg af varer. Dvs. at man som tysk netbutik har pligt til at sælge sine varer til fx en dansk kunde på samme vilkår, som man sælger til tyske forbrugere.

Krav om salg – ikke om levering

Leverer den tyske netbutik kun til tyske adresser, har sælger derimod ingen pligt til at levere til en dansk adresse. En dansk kunde må derfor opgive en tysk adresse, hvor varen kan leveres. Netbutikken kan også tilbyde kunderne, at de kan hente varen på shoppens forretningssted – det er dog helt frivilligt, om man vil tilbyde det.

Konklusionen er, at reglen bliver fortolket ens i Tyskland og Danmark.  

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent