Gemt

Ny lov om dansk turisme

Regeringens forslag til ny turismelov er generelt ganske fornuftig. Dansk Erhverv understreger, at der skal findes en ramme for bedre koordinering af den internationale markedsføring af Danmark, og at der skal udvikles et ensartet målings- og evalueringssystem.

Nyhed

DANSK ERHVERV | TURISME OG OPLEVELSE - 7. AUGUST 2018

Som del af en samlet lovpakke er forslag til lov om dansk turisme i høring frem til d. 13. august.

Generelt synes Dansk Erhverv, at lovforslaget ser fornuftigt ud. Dansk Erhverv betoner bl.a., at der for turismeudviklingsselskaberne, VisitDenmark og destinationerne skal findes en ramme for, hvordan den internationale markedsføring koordineres, og at der udvikles et ensartet målings- og evalueringssystem.

Lovforslaget er en del af en samlet lovpakke, der består af forslag til lov om erhvervsfremme, forslag til lov om ændring af lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og Den Europæiske Socialfond og forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme.

I lovforslaget vedrørende den offentligt finansierede turismefremmeindsats er de væsentligste ændringer, at:

  • Lovforslaget gennemfører justeringer på baggrund af regionernes opgavebortfald på turismeområdet og bidrager til en bedre sammenhæng i turismefremmeindsatsen, blandt andet ved at præcisere, at Det Nationale Turismeforum aktivt skal arbejde for, at der er sammenhæng i den offentlige turismefremmeindsats, og at der ikke etableres overlappende turismefremmeindsatser. Det Nationale Turismeforum får også en styrket repræsentation, og ligeledes ændres sammensætningen af Dansk Turismes Advisory board, der rådgiver Det Nationale Turismeforum.
  • Regionerne kan ikke længere medfinansiere de regionale udviklingsselskaber for turisme. Derfor overføres regionernes hidtidige finansiering af turismeudviklingsselskaberne Dansk Kyst- og Naturturisme og Dansk Erhvervs- og Mødeturisme til Erhvervsministeriet med henblik på at videreføre indsatserne. Som en konsekvens af regionernes opgavebortfald på turismeområdet ændres navnet på de regionale udviklingsselskaber til ”turismeudviklingsselskaber”.
  • Der med lovforslaget igangsættes et arbejde om, hvordan koordinationen af den internationale markedsføring af Danmark som turistmål mellem VisitDenmark og destinationsselskaberne kan styrkes, så der opnås størst muligt effekt af de offentlige midler. For at skabe mulighed for at følge op på dette arbejde udvides erhvervsministerens mulighed for at fastsætte nærmere regler for koordination af den internationale markedsføring, så der ikke kun er mulighed for at fastsætte regler om undtagelser, men også fx regler for indholdet af samarbejde og koordination.

Loven forventes fremsat i Folketinget til oktober 2018.

Loven forventes at træde i kraft den 1. januar 2019.

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil