{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Udenlandske turister skal fra 2020 betale vejskat, når de kører på ferie i Danmark. Dansk Erhverv mener, at provenuet på angiveligt 300 millioner kroner kan risikere at blive ædt op af administration og færre turismeindtægter.
DANSK ERHVERV | TURISME OG OPLEVELSE - 7. AUGUST 2018
Regeringen og Dansk Folkeparti aftalte sidste efterår, at de vil indføre en ny vejskat i 2020 efter tysk forbillede. Udenlandske bilister skal betale for at være i Danmark.
Stort set alle udenlandske kystturister ankommer til Danmark i deres egen bil. Det gør det svenske kærestepar på romantisk weekend i Nordsjælland. Det gør de norske veninder, som vil til Nordjylland og opleve natur og shopping. Det gør den sydslesvigske børnefamilie, som vil besøge familien i Danmark eller på en smuttur til Legoland. Det er svært at se vejskatten som andet end en skat på kystturismen.
Regeringen vurderer at afgiften vil indbringe statskassen 300 millioner kr. årligt. Afgiften betales ved køb af en såkaldt vignet, der gælder f.eks. ti dage, to måneder eller et år.
Danmark er ikke et transitland ligesom Tyskland. Derfor giver det ikke mening at beskatte udenlandske turister yderligere ved at indsætte en toldmur. Udenlandske turisters forbrug i Danmark er på mere end 40 mia. kr. 92 pct. af alle kystturister i Danmark ankommer i egen bil. Selv 28 pct. af de københavnske storbyturister kører i egen bil.
Det er ret svært at finde gode argumenter for vejskat. Skatter forvrider og hverken for miljø eller på det sociale område er der argumenter.
Før aftalen blev indgået, var der ifølge Skatteministeriet ikke foretaget en vurdering af adfærdseffekter. Altså om der kommer færre turister. Det er kritisabelt. Falder efterspørgslen efter ferie i Danmark med bare 0,6 pct., så er hele provenuet væk.
I Tyskland vurderes det, at administrationsomkostningerne vil udgøre ca. 25 pct. af provenuet. I Danmark skal opbygges et system til håndteringen af vejskatten. Danmark har ikke skala fordele som tyskerne. Det er ikke raketvidenskab at forestille sig, at omkostningerne vil blive relativt større hos os.
Danmark har et af verdens højeste skattetryk, og afgifter gør det dyrt at være turist i Danmark. Med en vignet til bilruden kommer vi til at markere for turisterne, at nu er de kommet til det land i verden, hvor skatterne er højest. Den nye afgift vil svække Danmarks konkurrenceevne. Det vil gøre det dyrere at komme til et af de lande i verden med de højeste forbrugerpriser.