Gemt

Fremtidssikret infrastruktur kræver flere investeringer

Der er afsat 100 mio. kroner på finansloven 2019 til udvikling af infrastruktur. En veludviklet og fremtidssikret infrastruktur kræver dog væsentligt mere.

Nyhed

Dansk Erhverv | TRANSPORT & LOGISTIK - 27. februar 2018

Dansk Erhverv har allerede rettet blikket mod finansloven for 2019, og de muligheder den medfører. Det kræver dog en del mere end en pulje på 100 mio. kr., der udelukkende kan dække finansieringen af mindre infrastrukturprojektor, som transportministeriet sidst meldte ud var blevet investeret på området.

Det er afgørende for fremtidens infrastruktur, at der laves langsigtede strategier og aftaler for udvikling og investering. Derfor er det også nødvendigt, at politikerne tænker længere end den enkelte finanslov eller den enkelte valgperiode.

Dansk Erhverv arbejder for en stor, bred og langsigtet transportaftale, der sikrer udvikling og prioritering af området.

Skab stabilitet og udvikling med en infrastrukturfond
Folketinget bør oprette en infrastrukturfond på baggrund af en bred aftale, der skaber den nødvendige stabilitet og tryghed om fremtidens infrastruktur og udvikling. En vished og sikkerhed som både kommuner og erhvervsliv har behov for.

Fonden skal indenfor de første ti år tilføjes minimum 50 mia. kr. til start af projekter i disse år. Der er på nuværende tidspunkt en næsten uoverskuelig mængde VVM-rapporter klar i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, der sikrer ro fra kommunerne, men ikke tilføjer nogen værdi til samfundet, så længe de forbliver ubrugte vurderingsrapporter.

Disse projekter skal sættes i gang, så VVM-rapporterne ikke udelukkende bliver en syltekrukke og ender med at blive forældede. Samtidig skal der naturligvis være visse muligheder for nye mindre projekter undervejs i de 10-årige perioder.
Dermed ønsker Dansk Erhverv stadig, at folketinget har mulighed for at lave mindre løbende transportaftaler, som aftalen på de cirka 100 mio. kroner.

Overordnet er der et akut behov for langsigtede planer for både vedligeholdelse, nybygning, udbygning, og ny teknologi, hvis ikke en uoverskuelig stor udgift skal vente længere ude i fremtiden. Investeringerne skal naturligvis bruges smart og sikre, at vi bruger pengene bedst muligt.

Danskerne vælger i stigende grad at benytte sig af personbiler, når de skal transportere sig fra A til B, og det stiller krav til at infrastrukturen også følger med og skaber plads til både private og erhvervsliv på de danske veje.

De store nye anlæg og udbygninger der skal finde sted indenfor de næste 10 eller 20 år kræver planlægning og mange års arbejde inden de kan tages i brug. Med en infrastrukturfond kan vi sikre, at der er et samlet overblik over midlerne i den kommende årrække og derefter investere i de projekter, der vurderes som værende de meste samfundsøkonomiske. Vi er nødt til at komme i gang, så vi ikke står med et endnu større problem i fremtiden.

 

Kontakt

Transport

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef for transport og infrastruktur
Medarbejderprofil